تبلیغات

اي كسي كه از نماز غافلي!

Article Image

اي كسي كه از نماز غافلي!

{فَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ إِنَّ الصَّلَاةَ كَانَتْ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ كِتَابًا مَوْقُوتًا (۱۰۳)} [النساء]
«برپا داريد نماز را، همانا نماز بر مؤمنان در وقتش، فرض كرده شده»

مقدمه
{قُلْ أَمَرَ رَبِّي بِالْقِسْطِ وَأَقِيمُوا وُجُوهَكُمْ عِنْدَ كُلِّ مَسْجِدٍ وَادْعُوهُ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ كَمَا بَدَأَكُمْ تَعُودُونَ (۲۹)} الأعراف: ۲۹
«بگو: پروردگارم به عدل فرمان داده است، و اين که در هر عبادتي رو به الله کنيد و از وي مخلصانه اطاعت نماييد و او را صادقانه بپرستيد. خداوند – سبحانه وتعالى – همانگونه که شما را در آغاز آفريده است، (به همان سادگي، پس از مرگ شما را زنده مي کند و بسوي او) بر مي گرديد».
سپاس خدايي را عزوجل كه نماز را بر مسلمانان فرض گردانيد و آنرا بزرگترين عبادت و ستون دين و وسيلة نزديكي به خود قرار داد، و درود وسلام بر بهترينِ اولاد آدم سيد المرسلين پيامبر بزرگ اسلام حضرت محمد بن عبدالله و آل واصحاب بزرگوارشان باد.

(۱/۱)

نماز يكي از اركان مهم دين مبين اسلام مي باشد كه در قرآن كريم و سنت رسول الله صَلي الله عَليهِ وَآلهِ وَسَلّم به آن تأكيد فراوان شده است، اما چه بسا انسانهايي كه امور دنيا آنها را از توجه به روز آخرت باز داشته است و به نماز اهميتي قايل نيستند و در پي شهوات دنيا سرگردانند، اوامر الهي را نديده مي گيرند و از ذكر الله – جل جلاله – غافلند و از قهر وغضب او تعالي نمي هراسند و از عاقبت بدي كه در انتظار آنهاست بيمناك نيستند. الله – سبحانه وتعالى – مي فرمايد:
{اسْتَحْوَذَ عَلَيْهِمُ الشَّيْطَانُ فَأَنْسَاهُمْ ذِكْرَ اللَّهِ أُولَئِكَ حِزْبُ الشَّيْطَانِ أَلَا إِنَّ حِزْبَ الشَّيْطَانِ هُمُ الْخَاسِرُونَ (۱۹)} المجادلة
«شيطان بر آنان چيره گشته است وياد الله را از خاطرشان برده است. اينان حزب شيطان هستند. آگاه باشيد! حتماً حزب شيطان زيانکار وزيانبارند».
آري، در حاليكه الله – سبحانه وتعالى – به آنها صحت و امن, رزق و روزي فراوان نصيب فرموده است اما ايشان در مقابل، بجاي شكر و اطاعت از باري تعالي كفران نعمت مي كنند.
واي به حال آن انسان كه چگونه جرأت مي نمايد در مقابل خالق و رازق خود سرپيچي و نافرماني كند، آيا نمي داند كه همة انسانهاي روي زمين در مقابل خداي تبارك وتعالي بندگان فقير، محتاج و خوار و ذليلند.

(۱/۲)

در اين اواخر با نشر و پخش وسايل فساد در جامعه عده اي از مردم نماز و مسجد را ترک نموده اند که اين خود سبب غضب خداوند متعال مي گردد زيرا بزرگترين مصيبت ومعصيت براي يك مسلمان ترك نماز، اين عبادت بزرگ مي باشد. اين مطلب کوتاه ولي مهم را که به صورت نوار صوتي (کست) در سال ۱۴۲۴هـ نشر شده و اکنون به شکل رساله کوچکي با کمي تعديلات آماده گرديده و بر اساس رسال? (يا غافلاً عن الصلاة) نوشته شده را به عنوان هديه اي خدمت برادران و خواهران مؤمن و مسلمانم تقديم مي كنم تا باشد كه غافلي به خود آيد و يا گمراهي به كمك الله قادر و توانا راه ياب گردد و از بارگاه خداوند تبارك و تعالي مي خواهم به ما كمك نمايد تا بتوانيم مسئوليت خود را در قبال اسلام عزيز انجام داده و در راه دين خدمت نماييم و الله – سبحانه وتعالى – به همة ما توفيق اطاعت و عبادت نصيب نمايد. التماس دعا

محمدعبداللطيف انصاري
ص. ب- ۴۰۴۲۱ مدينة منوره
abusaeedansari@gmail.com

فرضيت نماز
در قرآن كريم آيات متعددي دربارة نماز وجود دارد كه خداوند تبارك وتعالي در آن مسلمانان را به اين عبادت بزرگ امر فرموده است.
الله – سبحانه وتعالى – مي فرمايد:
{فَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ إِنَّ الصَّلَاةَ كَانَتْ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ كِتَابًا مَوْقُوتًا (۱۰۳)} النساء
«برپا داريد نماز را، همانا نماز بر مؤمنان در وقتش، فرض كرده شده».
و در جايي ديگر مي فرمايد:
{مُنِيبِينَ إِلَيْهِ وَاتَّقُوهُ وَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَلَا تَكُونُوا مِنَ الْمُشْرِكِينَ (۳۱)} الروم
«(اي مردم! رو به الله کنيد وبا توبه و اخلاص در عمل) به سوي الله برگشته، واز (خشم وعذاب) او بپرهيزيد، ونماز را بر پا داريد واز مشركان نباشيد».
ودر آيت ۴۳ سورة بقره آمده است:
{وَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّكَاةَ وَارْكَعُوا مَعَ الرَّاكِعِينَ (۴۳)} البقرة:

(۱/۳)

«ونماز را برپا داريد وزکات را بپردازيد وبا نماز گزاران (به صورت جماعت) نماز بخوانيد».
{وَأَنْ أَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَاتَّقُوهُ وَهُوَ الَّذِي إِلَيْهِ تُحْشَرُونَ (۷۲)} الأنعام
«(واز سوي الله به ما دستور داده شده است) اينکه نماز را بگونة شايسته بخوانيد و از الله بترسيد و او است که در پيشگاهش گرد آورده ميشويد (وحساب وکتاب پس مي دهيد)».
{قُلْ لِعِبَادِيَ الَّذِينَ آمَنُوا يُقِيمُوا الصَّلَاةَ وَيُنْفِقُوا مِمَّا رَزَقْنَاهُمْ سِرًّا وَعَلَانِيَةً مِنْ قَبْلِ أَنْ يَأْتِيَ يَوْمٌ لَا بَيْعٌ فِيهِ وَلَا خِلَالٌ (۳۱)} إبراهيم
«(اي محمد – صلى الله عليه وسلم -) بگو به بندگان مؤمن من: بايد نماز را بگونة شايسته بخوانند واز آنچه برايشان داده ام مقداري را در پنهان وآشکار ببخشند پيش از آنکه روزي فرا رسد که در آن معامله ودوستي نيست».
{إِنَّنِي أَنَا اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنَا فَاعْبُدْنِي وَأَقِمِ الصَّلَاةَ لِذِكْرِي (۱۴)} طه
«من الله هستم، و معبودي جز من نيست، پس تنها مرا عبادت کن، (عبادت خالص از هر گونه شرکي) نماز بخوان تا (هميشه) به ياد من باشي».
{وَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّكَاةَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ (۵۶)} النور
«و نماز را (در وقت معين و با خشوع و خضوع لازم) بخوانيد، و زکات را (به مستحقان آن) بپردازيد، و از پيغمبر اطاعت کنيد، تا اينکه (از سوي الله) به شما رحم شود».
{وَمَا أُمِرُوا إِلَّا لِيَعْبُدُوا اللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ حُنَفَاءَ وَيُقِيمُوا الصَّلَاةَ وَيُؤْتُوا الزَّكَاةَ وَذَلِكَ دِينُ الْقَيِّمَةِ (۵)} البينة
«در حاليکه جز اين به ايشان دستور داده نشده است که مخلصانه وحقگرايانه الله را بپرستند وتنها شريعت او را آئين (خود) بدانند، و نماز را چنانکه بايد، بخوانند، و زکات را بپردازند. دين راستين و ارزشمند اين است و بس».

(۱/۴)

و در سنت مطهر رسول الله صَلي الله عَليهِ وَآلهِ وَسَلّم احاديث فراواني در امر به نماز آمده است نمونه هايي از آن را برايتان ذكر مي نماييم.
«عنِ ابنِ عُمَرَ – رضي الله عنهما – أَنَّ رسولَ اللّهِ صلى الله عليه وآله وسلم قال: «أُمِرْتُ أَنْ أُقاتِلَ الناسَ حتَّى يَشْهَدوا أَنْ لا إِلهَ إِلاّ اللّهُ وأنَّ محمداً رسولُ اللّهِ، ويُقِيموا الصلاةَ، ويُؤْتوا الزَّكاةَ. فإذا فَعَلوا ذلكَ عَصَموا مِنِّي دِماءَهُم وأموالَهُم إِلاّ بِحَقِّ الإِسلام، وحسابُهم عَلَى اللّه» بخاري ومسلم
«از ابن عمر – رضي الله عنهما – روايت شده كه رسول الله صَلي الله عَليه و آله وَ سَلّم فرموده اند: به من دستور داده شده كه با مردم بجنگم تا اينكه گواهي دهند به اينكه بغير از الله معبود بر حقي نيست و همانا محمد رسول الله است، و نماز را برپا دارند و زكات بدهند، اگر اين اعمال را انجام دادند، جان و مالشان محفوظ خواهد شد، مگر به حق اسلام و حسابشان بر الله مي باشد».
و رسولُ الله – صلى الله عليه وسلم – مي فرمايند:
«مُرُوا أَوْلاَدَكُم بالصَّلاَةِ وَهُمْ أَبْنَاءُ سَبْع سِنِينَ وَاضْرِبُوهُمْ عَلَيْهَا وَهُمْ أَبْنَاءُ عَشْرٍ، وَفَرِّقُوا بَيْنَهُمْ في المَضَاجِعِ» بخاري وسنن ابى داود
«هنگاميكه بچه هايتان به هفت سالگي رسيدند آنها را به نماز امر نماييد وچون به ده سالگي رسيدند و نماز نخواندند آنها را بزنيد و خوابگاهشان را جدا كنيد».
– – – – – –

اوقات نماز
ذكر اوقات نماز هاي پنجگانه در بعضي از آيات قرآن كريم آمده است.
{أَقِمِ الصَّلَاةَ لِدُلُوكِ الشَّمْسِ إِلَى غَسَقِ اللَّيْلِ وَقُرْآنَ الْفَجْرِ إِنَّ قُرْآنَ الْفَجْرِ كَانَ مَشْهُودًا (۷۸)} الإسراء

(۱/۵)

«نماز را چنانکه بايد بخوان، به هنگام زوال آفتاب (که آغاز نماز ظهر است و امتداد آن وقت نماز عصر را نيز در بر ميگيرد) تا تاريکي شب (آغاز نماز مغرب است و امتداد آن وقت نماز عشاء تا نماز صبح مي باشد) و بخوان قرآن فجر را (نماز صبح را) حقا كه قرآن فجر مورد مشاهدة فرشتگان است».
{وَأَقِمِ الصَّلَاةَ طَرَفَيِ النَّهَارِ وَزُلَفًا مِنَ اللَّيْلِ إِنَّ الْحَسَنَاتِ يُذْهِبْنَ السَّيِّئَاتِ ذَلِكَ ذِكْرَى لِلذَّاكِرِينَ (۱۱۴)} هود
«و نماز را برپا داريد، در دو طرف روز و در حصه اي از شب، همانا نيكي ها بدي ها را از بين مي برند، اين نصيحتي است براي افرادي كه پند پذير مي شوند».
ودر حديث شريف نيز ذكر اوقات نماز آمده است. رسول الله صَلي الله عَليهِ وَآلهِ وَسَلّم فرموده اند:
«نَزَلَ جِبْرِيلُ فَأَمَّنِي فَصَلَّيْتُ مَعَهُ ثُمَّ صَلَّيْتُ مَعَهُ ثُمَّ صَلَّيْتُ مَعَهُ ثُمَّ صَلَّيْتُ مَعَهُ ثُمَّ صَلَّيْتُ مَعَهُ يَحْسُبُ بِأَصَابِعِهِ خَمْسَ صَلَوَاتٍ» بخاري
«جبريل نازل شده به امامت او همرايش نماز خواندم، باز همرايش نماز خواندم، باز همرايش نماز خواندم، باز همرايش نماز خواندم، باز همرايش نماز خواندم، به انگشتان شان پنج نماز را حساب نمودند».
و هنگاميكه رسول الله صَلي الله عَليهِ وَآلهِ وَسَلّم، معاذ بن جبل – رضي الله عنه – را به يمن فرستادند به او فرمودند:
«ادْعُهم إِلَى: شهادةِ أنْ لا إله إلاّ اللّهُ وأني رسولُ اللّهِ، فإن هُمْ أطاعوا لذلك فأَعْلِمْهُم أنّ اللّهَ افترَضَ عليهم خَمسَ صَلواتٍ في كلّ يومٍ وليلة، فإن هم أطاعوا لذلك، فأَعْلِمْهُم أنّ اللّهَ افترضَ عليهم صدقةً في أموالِهمْ، تُؤخَذُ من أغنيائهم وتُرَدُّ على فُقَرائهم» بخاري: ۱۳۷۷

(۱/۶)

«آنها را دعوت کن تا گواهي دهند که معبود بر حقي جز الله نيست و اينکه من بنده و فرستادة الله مي باشم. اگر در اين مورد از تو فرمان بردند آگاهشان کن که خداوند در هر شبانه روز پنج نماز بر آنها فرض نموده است. باز اگر از اين امر پيروي کردند باخبر شان ساز که خداي تعالي بر آنها صدقه اي (زكات) فرض نموده است که از ثروتمندان شان گرفته شده و به فقراء و ناتوانان شان باز گردانيده ميشود».
اما اينکه شيعيان نمازهاي پنچگانه را در سه وقت ادا مي کنند مخالف صريح با آيات قرآن کريم واحاديث رسول الله – صلى الله عليه وسلم – وفرمود? حضرت علي – رضي الله عنه – مي باشد زيرا ايشان در فرماني که به هم? واليان حکومت اسلامي در زمان خلافت خويش نوشتند اوقات نمازهاي پنچگانه را به شکل واضح بيان فرموده اند که اينک نص آنرا از کتاب نهج البلاغه که معتبرترين کتاب بعد از قرآن در نزد شيعيان است … نقل مي کنم:
«أَمَّا بَعْدُ فَصَلُّوا بِالنَّاسِ اَلظُّهْرَ حَتَّى تَفِي ءَ اَلشَّمْسُ مِنْ مَرْبِضِ اَلْعَنْزِ وَ صَلُّوا بِهِمُ اَلْعَصْرَ وَ اَلشَّمْسُ بَيْضَاءُ حَيَّةٌ فِي عُضْوٍ مِنَ اَلنَّهَارِ حِينَ يُسَارُ فِيهَا فَرْسَخَانِ وَ صَلُّوا بِهِمُ اَلْمَغْرِبَ حِينَ يُفْطِرُ اَلصَّائِمُ وَ يَدْفَعُ اَلْحَاجُّ إِلَى مِنًى وَ صَلُّوا بِهِمُ اَلْعِشَاءَ حِينَ يَتَوَارَى اَلشَّفَقُ إِلَى ثُلُثِ اَللَّيْلِ وَ صَلُّوا بِهِمُ اَلْغَدَاةَ وَ اَلرَّجُلُ يَعْرِفُ وَجْهَ صَاحِبِهِ وَ صَلُّوا بِهِمْ صَلاَةَ أَضْعَفِهِمْ وَلاَ تَكُونُوا فَتَّانِينَ.» نامه ۵۲ نهج البلاغه

(۱/۷)

«اما بعد! نماز ظهر را تا زمانى با مردم بگذاريد كه سايه آفتاب به قدر جاى خفتن بزى گردد. و نماز عصر را زمانى با ايشان بگزاريد كه آفتاب سفيد باشد و تابنده و از روز آن قدر مانده باشد كه در آن دو فرسنگ راه توان پيمود. و نماز مغرب را زمانى با آنها بگزاريد كه روزه دار، روزه مى گشايد و حاجى روان? منا مى گردد و نماز عشاء را زمانى با ايشان بگزاريد كه شفق پنهان گردد تا ثلثى از شب بگذرد و نماز صبح را زمانى با ايشان بگزاريد كه هر كس صورت ديگرى را تواند شناخت و نماز را در حد توان ناتوانترينشان به جاى آريد، كه موجب فتنه انگيزيشان نگرديد».
اينست فرمان حضرت علي – رضي الله عنه – دربار? اوقات نمازهاي پنجگانه واگر باز هم کساني که ادعاي محبت علي – رضي الله عنه – واهل بيت را دارند پنج وقت را در سه وقت بخوانند و با دلايل وتلبيسات بيجا بخواهند اين عمل مخالف قرآن وسنت ومخالف فرمان علي – رضي الله عنه – را توجيه كنند چه ميتوان گفت جز اينکه الله – جل جلاله – هدايتشان دهد.
– – – – – –

اهميت نماز
برادر و خواهر مسلمان نماز مكانت بزرگي در دين مبين اسلام دارد. نماز دومين ركن اساسي اسلام بعد از كلمة شهادت و افضلترين عبادات مي باشد. نماز عنوان اسلام، دليل ايمان و حدّ فاصل بين اسلام و كفر است. روز محشر نخستين سوال از نماز مي شود و نماز در حضر و سفر، بيماري و تندرستي، امنيت يا خوف، پيري يا جواني معاف نمي گردد. صحابي جليل عبدالله بن مسعود – رضي الله عنه – از رسول الله صَلي الله عَليهِ وَآلهِ وَسَلّم روايت نموده اند كه ايشان فرمودند:
«لا دِينَ لِمَنْ لا صَلاةَ لَهُ» المعجم الكبير للطبراني وصحيح الترغيب الألباني
«دين ندارد کسي که نماز نمي خواند».

(۱/۸)

در روز قيامت اولين پرسش از نماز بوده و قبل از همه از آن حساب گرفته مي شود، پس اگر نماز كسي درست بود و مورد قبول باري تعالي قرار گرفت باقي اعمالش نيز مورد قبول واقع مي گردد و در غير آن باقي اعمالش نيز از بين ميرود.
رسول الله صَلي الله عَليهِ وَآلهِ وَسَلّم در هنگام رحلت از اين جهان و در نفسهاي آخر خود فرمودند:
«الصَّلَاةَ الصَّلَاةَ وَمَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ» ابي داود, ابن ماجه, ومسند أحمد
«شما را به خواندن نماز، شما را به خواندن نماز و نيکي با غلامان سفارش ميکنم».
همچنين روزي رسول الله صَلي الله عَليهِ وَآلهِ وَسَلّم نماز را ياد نموده فرمودند:
«مَنْ حافَظَ عَلَيْهَا، كَانَتْ لَهُ نُوراً وبُرْهَاناً وَنَجَاةً يَوْمَ القيامَةِ، وَمَنْ لَمْ يُحَافِظْ عَلَيْهَا، لَمْ يَكُنْ لَهُ بُرْهَانٌ وَلا نُورٌ وَلَا نَجَاةٌ، وَكَانَ يَوْمَ القِيَامَةِ مَعَ قارُونَ، وَهامَانَ، وَفِرْعَوْنَ، وَأُبَيِّ بْنِ خَلَفٍ» مسند امام أحمد وابن حبان
«كسي كه نماز را با روش درست وصحيح و دايماً بخواند، آن نماز در روز قيامت براي آن شخص وسيلة نور و برهان و نجات قرار خواهد گرفت و كسي كه بر نمازش محافظت ننمايد، براي او در روز قيامت وسيلة نور و برهان و نجات نخواهد بود و در روز قيامت همراه با قارون، فرعون، هامان و ابيّ بن خلف حشر خواهد شد».
به دليل اهميتي كه نماز دارد روايات زيادي در مورد كافر شدن ترك كنندة نماز آمده است. رسول الله صَلي الله عَليهِ وَآلهِ وَسَلّم فرموده اند:
«الْعَهْدُ الَّذِي بَيْنَنَا وَبَيْنَهُمْ الصَّلَاةُ فَمَنْ تَرَكَهَا فَقَدْ كَفَرَ» مسند أحمد و مسلم وترمذي
«عهد وپيماني که ميان ما و آنها (کفار و منافقين) است عبارت از نماز ميباشد، و کسي که آن را ترک نمود به تحقيق کافر شده است».
همچنين رسول الله صَلي الله عَليهِ وَآلهِ وَسَلّم فرموده اند:

(۱/۹)

«بَيْنَ الرَّجُلِ وَبَيْنَ الشِّرْكِ وَالْكُفْرِ تَرْكُ الصَّلاَةِ». صحيح مسلم
«فرق در ميان مرد مؤمن وكافر و مشرك، ترك نماز است».
خداوند – جل جلاله – در قرآن كريم مي فرمايد:
{قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَكَّى (۱۴) وَذَكَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلَّى (۱۵)} الأعلى
«همانا رستگار شد كسي كه پاكيزگي اختيار نمود. و اسم پروردگارش را گرفته و سپس نماز خواند»
– – – – – –

فضيلت نماز
در قرآن كريم و احاديث شريف فضايل بي شماري در بارة نماز آمده است. الله – سبحانه وتعالى – در سور? عنكبوت مي فرمايد: {اتْلُ مَا أُوحِيَ إِلَيْكَ مِنَ الْكِتَابِ وَأَقِمِ الصَّلَاةَ إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ وَلَذِكْرُ اللَّهِ أَكْبَرُ وَاللَّهُ يَعْلَمُ مَا تَصْنَعُونَ (۴۵)} العنكبوت
«(اي پيغمبر!) بخوان آنچه را که از کتاب (قرآن) به تو وحي شده است، و نماز را چنانکه بايد بر پاي دار. مسلماً نماز (انسان را) از گناهان بزرگ و از کارهاي ناپسند، باز ميدارد، و قطعا ذکر الله وياد الله والاتر و بزرگتر است، وخداوند ميداند که شما چه کارهايي را انجام مي دهيد (پاداش و جزايتان را خواهد داد)».
و در سورة مؤمنون در وصف مؤمنان آمده است: {وَالَّذِينَ هُمْ عَلَى صَلَوَاتِهِمْ يُحَافِظُونَ (۹) أُولَئِكَ هُمُ الْوَارِثُونَ (۱۰) الَّذِينَ يَرِثُونَ الْفِرْدَوْسَ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ (۱۱)} المؤمنون
«و كساني كه بر نمازهايشان حفاظت كننده اند آنها هستند وارثان كه جنت الفردوس را به ارث مي برند و هميشه در آنجا جاودان خواهند ماند»،

(۱/۱۰)

نماز تنها عبادتي مي باشد كه خداوند تبارك وتعالي آنرا در بالاي هفت آسمان بر مسلمانان فرض گردانيد، هنگامي كه خداوند – سبحانه وتعالى – خواست تا بر بنده و رسول خود حضرت محمد صَلي الله عَليهِ وَآلهِ وَسَلّم نعمت عظيم عطا نمايد ايشان را از مسجد الحرام در مكة مكرمه به مسجد الأقصي در فلسطين و از آنجا به آسمان هفتم و به نزديك خود فرا خواند كه ذكر اين سفر مبارك در قرآن كريم آمده است:
{سُبْحَانَ الَّذِي أَسْرَى بِعَبْدِهِ لَيْلًا مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَى الَّذِي بَارَكْنَا حَوْلَهُ لِنُرِيَهُ مِنْ آيَاتِنَا إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ (۱)} الإسراء
«تسبيح وتقديس پروردگاري را سزا است که بندة خود (محمد پسر عبد الله) را در شبي از مسجد الحرام (مکه) به مسجد الاقصي (بيت المقدس) برد. آنجا که اطراف آن را پر برکت ساخته ايم. تا (در اين سفر يک شبة زميني و آسماني) برخي از نشانه هاي (عظمت و قدرت خداوندي) خود را براي او نشان دهيم. بدون شک خداوند بسيار شنوا و بينا است. (نه سخني از او پنهان ونه کاري از او نهان ميماند)».

(۱/۱۱)

در ضمن اين سفر مبارك كه به اسري و معراج معروف است الله – سبحانه وتعالى – بر رسول خود سيدنا محمد صَلي الله عَليهِ وَآلهِ وَسَلّم و بر امت ايشان پنج وقت نماز را فرض گردانيد و اين از مميزات خاص نماز، اين عبادت بزرگ مي باشد كه در چنان مقام شريف و رفيع حكم فرضيت آن از طرف باري تعالي صادر گرديده است. البته قابل يادآوري هست كه در آن شب مبارك نخست پنجاه مرتبه نماز در يک شبانه روز فرض گرديد اما با وساطت پيامبر مهربان و محبوبمان حضرت محمد – صلى الله عليه وسلم – به پنج مرتبه در يک شبانه روز کاهش يافت که به لطف پروردگار پنج وقت نماز ثواب پنجاه نماز را دارا مي باشد، دليل ديگري كه حاكي از فضيلت و برتري شأن نماز مي باشد اين است كه نسبت به فرايض ديگر بيشتر در قرآن كريم ذكر آن آمده است و در جاييكه همراه ديگر فرايض، ذكر گرديده قبل از همه ذكر نماز بوده است. چنانكه باري تعالي فرموده است:
{الَّذِينَ إِنْ مَكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّكَاةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنْكَرِ وَلِلَّهِ عَاقِبَةُ الْأُمُورِ (۴۱)} الحج
«(آن مؤمناني که الله برايشان وعدة ياري وپيروزي داده است) کساني هستند که هرگاه در زمين ايشان را قدرت بخشيم، نماز را برپا ميدارند و زکات را مي پردازند، و امر به معروف و نهي از منکر مي نمايند، و سرانجام همة کارها به الله بر مي گردد».
هر كسي كه نماز را ترك نمايد خداوند – سبحانه وتعالى – از او عبادتهاي ديگر مانند روزه، حج، صدقه، جهاد، امر به معروف ونهي از منكر را نمي پذيرد. بدين ترتيب نماز برهمة عبادات برتري دارد.
نماز سرآغاز و فاتحة خيري است كه مؤمنان روز خود را به وسيلة آن شروع نموده و شب خود را به وسيلة آن به پايان مي رسانند. نماز نشانة امتياز وعلامت بارز مؤمنان رستگار مي باشد الله – سبحانه وتعالى – مي فرمايد:

(۱/۱۲)

{قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ (۱) الَّذِينَ هُمْ فِي صَلَاتِهِمْ خَاشِعُونَ (۲)} المؤمنون
«مسلماً مؤمنان پيروز و رستگارند. آنها کساني هستند که در نمازشان فروتن اند».
نماز رابطة مستقيم بين بنده و پروردگار اوست، نماز مناجات بين مخلوق وخالق – سبحانه وتعالى – مي باشد. نماز لذت بخش دلها، نزديكي و انس با رب العالمين است. نماز سبب نور در چهره و اصلاح در قلب مي باشد. نماز قلبها را پاك نموده وگناهان را مي زدايد و انسان مؤمن را از گناهان كبيره و صغيره و اعمال زشت و حرام باز مي دارد.
خداوند تبارك وتعالي مي فرمايد:
{اتْلُ مَا أُوحِيَ إِلَيْكَ مِنَ الْكِتَابِ وَأَقِمِ الصَّلَاةَ إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ وَلَذِكْرُ اللَّهِ أَكْبَرُ وَاللَّهُ يَعْلَمُ مَا تَصْنَعُونَ (۴۵)} العنكبوت
«(اي پيغمبر!) بخوان آنچه را که از کتاب (قرآن) به تو وحي شده است، ونماز را چنانکه بايد برپاي دار. مسلماً نماز (انسان را) از گناهان بزرگ و از کارهاي ناپسند باز ميدارد، و قطعاً ذکر الله و ياد الله (از هر چيز ديگري) والاتر و بزرگتر است، وخداوند ميداند که شما چه کارهائي را انجام مي دهيد (پاداش وجزايتان را خواهد داد)».
برادران و خواهران مسلمان! بدانيد كه نماز خنكي چشمان مؤمنان و مقام والايي براي پرهيزگاران و ركن اساسي دين مي باشد. امير مؤمنان حضرت فاروق اعظم عمر بن خطاب – رضي الله عنه – فرموده اند:
«لَا حَظَّ فِي الْإِسْلَامِ لِمَنْ تَرَكَ الصَّلَاةَ» موطاء امام مالك
«کسي که نماز را ترک کند در اسلام هيچ نصيبي برايش نيست».
اصحاب رسول الله – صلى الله عليه وسلم – ترك نماز را كفر مي دانستند و اگر به تكبير احرام (تكبير اول در نماز جماعت) نمي رسيدند بي اندازه ناراحت و غمگين مي گشتند.

(۱/۱۳)

اي كسي كه از نماز غافلي! چگونه جرأت مي نمايي كه در بارة اين عبادت بزرگ سهل انگار باشي و يا در اداي آن كوتاهي نمايي و يا آنرا بشكل صحيح و در وقت مقرر ادا ننمايي، مگر نمي داني كه نماز فرق بين كافر و مسلمان مي باشد، مگر نمي داني كه نماز قلب را روشن و چهره را نوراني نموده وگناه و خطا را مي زدايد. در حديثي كه بخاري از ابوهريره – رضي الله عنه – روايت نموده است رسول الله صَلي الله عَليهِ وَآلهِ وَسَلّم فرموده اند:
«أَرَأَيْتُمْ لَوْ أَنَّ نَهَراً بِبَابِ أَحَدِكُمْ يَغْتَسِلُ مِنْهُ كُلَّ يَوْمٍ خَمْسَ مَرَّاتٍ مَا تَقُولُونَ هَلْ يَبْقَى مِنْ دَرَنِهِ».قَالُوا لاَ يَبْقَى مِنْ دَرَنِهِ شَىْءٌ. قَالَ «ذَاكَ مَثَلُ الصَّلَوَاتِ الْخَمْسِ يَمْحُو اللَّهُ بِهَا الْخَطَايَا». (مسند احمد۹۱۵۹ وبخاري ومسلم)
«خبر دهيد مرا اگر به در منزل شخصي از شما نهري جاري باشد و آن شخص هر روز پنج مرتبه در آن غسل كند، آيا بر بدنش چركي باقي مي ماند؟ اصحاب كرام – رضي الله عنهم – گفتند: خير، هيچ چركي باقي نمي ماند، آن حضرت صلي الله عَليه و آله و سلم فرمودند: همچنين است مثال نمازهاي پنجگانه، الله – سبحانه وتعالى – بوسيلة آنها گناهان را معاف خواهد كرد».
اي كسي كه از نماز غافلي! آيا ديده اي كه برادران مؤمنت در شب و روز، در گرمي وسردي، در تاريكي و روشني به سوي مسجد مي شتابند تا نماز بگزارند و هيچ چيزي آنها را از اين راه باز نمي دارد، نه ظلمت و تاريكي و نه گرمي وسردي ونه كارهاي بيهودة دنيا و نه مصروفيت هاي روزگار و زندگي.
رسول الله صَلي الله عَليهِ وَآلهِ وَسَلّم فرموده اند:
«بَشِّرِ الْمَشَّائِينَ فِي الظُّلَم إلَى الْمَسَاجِدِ بِالنُّورِ التَّامِّ يَوْمَ الْقِيَامَةِ».
«آناني را که در تاريکي ها به مساجد ميروند به نور کاملي در روز قيامت مژده دهيد». روايت ترمذي وابو داود

(۱/۱۴)

آنها مؤمنان رستگار و در نماز خود خاشع و فروتن اند و هنگامي كه به نماز برخيزند به سوي پروردگار خود با جان و دل روي آورند و به مقام سجده گاه خود بنگرند. و غير از ياد پروردگار همه چيز را از ياد ببرند.
اي كسي كه از نماز غافلي! آنگاه كه منادي حق مردم را به سوي نماز مي خواند و مؤمنان رستگار روي به درگاه حق تعالي مي آورند، تو در كجايي؟ آيا نمي داني كه كسالت و تنبلي و بي توجهي در نماز از صفات منافقان مي باشد.
الله – سبحانه وتعالى – مي فرمايد:
{إِنَّ الْمُنَافِقِينَ يُخَادِعُونَ اللَّهَ وَهُوَ خَادِعُهُمْ وَإِذَا قَامُوا إِلَى الصَّلَاةِ قَامُوا كُسَالَى يُرَاءُونَ النَّاسَ وَلَا يَذْكُرُونَ اللَّهَ إِلَّا قَلِيلًا (۱۴۲)} النساء
«يقيناً منافقان (مي پندارند) الله را فريب مي دهند! در حالي که خداوند (سزاي فريب) ايشان را فريب مي دهد. منافقان هنگامي که براي نماز بر مي خيزند. سست وبي حال به نماز مي ايستند وبا مردم ريا ميکنند (ونماز شان بخاطر مردم است؛ نه بخاطر الله) والله را کمتر ياد ميکنند وجز اندکي به عبادت او نمي پردازند».
مگر اين وعدة پروردگارت را نشنيده اي كه ميفرمايد: {مَا سَلَكَكُمْ فِي سَقَرَ (۴۲) قَالُوا لَمْ نَكُ مِنَ الْمُصَلِّينَ (۴۳)} المدثر
«چه چيزهائي شما را به دوزخ کشانده است و بدان انداخته است؟ ميگويند: (در دنيا) از زمرة نماز گزاران نبوديم».
اي كسي كه از نماز غافلي! اي كسي كه نماز را كاملاً ترك نموده يا در اداي آن سهل انگاري مي نمايي يا آنرا به جماعت ادا نمي كني! بشتاب به سوي توبه قبل از آنكه اجلت فرا رسد و نامة اعمال ترا ببندند، و آنگاه كار از كار بگذرد و فرصت از دست برود، در آنزمان كه بيهوده بگويي الهي مرا برگردان ولي برگشتي نخواهد بود. {حَتَّى إِذَا جَاءَ أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ قَالَ رَبِّ ارْجِعُونِ (۹۹)} المؤمنون

(۱/۱۵)

«و زماني که مرگ يکي از آنان فرا ميرسد، ميگويد: پروردگارا! مرا (به دنيا) باز گردان».
اي كسي كه از نماز غافلي! مرگ و سكرات آنرا تصور كرده اي؟ آيا دربارة رنج و درد جان كندن فكر نموده اي؟ آنروزي كه حقايق آشكار و مسير هر انسان روشن گردد. آيا مي داني كه بعد از مرگ، قبري تنگ و تاريك، مارها، گژدمها وكرمها در انتظار توست؟ و بعد از قبر دوباره زنده شدن و حساب و كتاب است. آنروزيكه نامة اعمال انسانها يا به دست چپ و يا به دست راست داده مي شود، و واي به حال كسي كه نامة اعمال او را به دست چپش بدهند.
{فَأَمَّا مَنْ أُوتِيَ كِتَابَهُ بِيَمِينِهِ (۷) فَسَوْفَ يُحَاسَبُ حِسَابًا يَسِيرًا (۸)} الانشقاق
«در آن وقت، هرکس نامة اعمالش به دست راستش داده شود. با او حساب ساده وآساني خواهد شد».
{وَأَمَّا مَنْ أُوتِيَ كِتَابَهُ بِشِمَالِهِ فَيَقُولُ يَالَيْتَنِي لَمْ أُوتَ كِتَابِيَهْ (۲۵) وَلَمْ أَدْرِ مَا حِسَابِيَهْ (۲۶)} الحاقة
«و اما کسي که نامة اعمالش به دست چپش داده شود، ميگويد: اي کاش هرگز نامة اعمالم به من داده نميشد! و نمي دانستم كه حساب من چيست».
آيا مي داني كه اعمال انسانها وزن مي شود؟ وآيا مي داني كه ميزان اعمال تو چگونه خواهد بود؟
{فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْرًا يَرَهُ (۷) وَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ (۸)} الزلزلة
«پس هرکس به اندازة ذرة غباري کار نيکو کرده باشد، آن را خواهد ديد (و پاداشش را خواهد گرفت). و هر کس به اندازة ذرة غباري کار بد کرده باشد، آن را خواهد ديد (و سزايش را خواهد چشيد)».
آيا دربارة پل صراط فكري كرده اي كه چگونه از آن عبور خواهي كرد؟ {وَإِنْ مِنْكُمْ إِلَّا وَارِدُهَا كَانَ عَلَى رَبِّكَ حَتْمًا مَقْضِيًّا (۷۱)} مريم

(۱/۱۶)

«وهمة شما (انسانها بدون استثناء) وارد دوزخ ميشويد (مؤمنان براي عبور و ديدن، وکافران براي دخول و ماندن) اين امر حتمي و فرماني است قطعي از پروردگارتان».
آن روز، روز پشيماني است اما پشيماني سودي نمي بخشد.
{وَيَوْمَ يَعَضُّ الظَّالِمُ عَلَى يَدَيْهِ يَقُولُ يَالَيْتَنِي اتَّخَذْتُ مَعَ الرَّسُولِ سَبِيلًا (۲۷)} الفرقان
«و در آن روز ستمکار هر دو دست خويش را (از شدت حسرت و ندامت) به دندان ميگزد و ميگويد: اي کاش! با رسول الله راه (بهشت را) بر ميگزيدم».
اي كسي كه از نماز غافلي! و به اوقات آن بي توجهي و غرق در شهوات و لذات دنيايي هستي، و هرگاه انسانهاي صالح بخواهند ترا از اين غفلت باز دارند، هوا و هوس و كبر وغرور ترا از راه راست باز مي دارد. آيا چشمي داري كه از ترس الله اشك بريزد؟ آيا قلبي داري كه در آن خشوع و خضوع باشد؟ آيا نشنيده اي كه باري تعالي مي فرمايد:
{ … أَلَمْ يَأْنِ لِلَّذِينَ آمَنُوا أَنْ تَخْشَعَ قُلُوبُهُمْ لِذِكْرِ اللَّهِ وَمَا نَزَلَ مِنَ الْحَقِّ وَلَا يَكُونُوا كَالَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ مِنْ قَبْلُ فَطَالَ عَلَيْهِمُ الْأَمَدُ فَقَسَتْ قُلُوبُهُمْ وَكَثِيرٌ مِنْهُمْ فَاسِقُونَ (۱۶)} الحديد
«آيا وقت آن براي مؤمنان فرا نرسيده است که دلهايشان به هنگام ياد الله، و در برابر حق وحقيقتي که الله نازل کرده است، بترسد و بلرزد؟ شما همچون کساني نشويد که براي آنان قبلاً کتاب فرستاده شده است وسپس زمان طولاني بر آنان سپري گشته است، و دلهاي شان سخت شده است، و بيشتر شان، خارج (از حدود دين الله) گشته اند و نا فرمانند».

(۱/۱۷)

و بدان اي كسي كه از نماز غافلي! هر كه نماز را ترك مي نمايد، بنده اي سركش، نافرمان و گنهكار در مقابل الله – سبحانه وتعالى – و پيرو شيطان مي باشد، همان شيطاني كه در مقابل فرمان الله – جل جلاله – سركشي نمود و رانده شدة درگاه او تعالي گرديد. اگر پادشاه و يا رئيس هستي و ملك و رياست تو را از نماز باز داشت، بدان كه با فرعون حشر خواهي شد و اگر وزيري و شغل و منصبت تو را از نماز باز داشت، بدان كه با هامان حشر خواهي شد. اگر پولدار و ثروتمند هستي و اين پول وثروت ترا از نماز باز داشت بدان كه با قارون حشر خواهي گشت، و اگر تاجري وكسب وكار و معاملات ترا از نماز باز داشت بدان كه با ابي بن خلف حشر خواهي گشت.
پس اي برادر وخواهر مسلمان با كه مي خواهي حشر شوي؟
با نمازگزاران و صالحان با كساني كه خداوند – جل جلاله – دربارة آنان ميفرمايد: {وَمَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَالرَّسُولَ فَأُولَئِكَ مَعَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَالصِّدِّيقِينَ وَالشُّهَدَاءِ وَالصَّالِحِينَ وَحَسُنَ أُولَئِكَ رَفِيقًا (۶۹)} النساء
«وكسي که از الله و پيغمبر (با تسليم در برابر فرمان آنان و رضا به حکم ايشان) اطاعت کند، او (در روز رستاخيز به بهشت رود وهمراه وي) کساني همنشين خواهند بود که (مقربان درگاهند و) الله به ايشان نعمت (هدايت) داده است (ومشمول الطاف خود نموده است وبزرگواري خويش را بر آنان تمام کرده است. آن مقربان که با او همدم خواهند بود، عبارت اند) از پيغمبران وراستروان (وراستگويان که پيغمبران را تصديق کردند و بر راه آنان رفتند) و شهيدان و شايستگان و نيكوكاران، و آنان چه اندازه دوستان خوبي هستند!».
يا با منافقان و مجرمان كسانيكه خداوند – سبحانه وتعالى – دربارة آنان مي فرمايد:
{الَّذِينَ هُمْ عَنْ صَلَاتِهِمْ سَاهُونَ (۵)} الماعون
«همان کسانيکه نماز خود را به دست فراموشي مي سپارند».
آنانيكه:

(۱/۱۸)

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمُ ارْكَعُوا لَا يَرْكَعُونَ (۴۸)} المرسلات
«وقتي براي آنان گفته ميشود: خم شويد (به پيش الله رکوع کنيد) خم نمي شوند».
و عاقبت:
{وَنَسُوقُ الْمُجْرِمِينَ إِلَى جَهَنَّمَ وِرْدًا (۸۶)} مريم
«وگناهکاران را تشنه کام به سوي جهنم ميرانيم (وبدانجا داخل مي گردانيم)».
برادران وخواهران مسلمان توجه نماييد كه چگونه الله – سبحانه وتعالى – حال اهل جنت را بيان مي نمايد كه در جنت و در بين نعمتها و لذتهاي آن زندگي مي كنند، و الله – جل جلاله – اهل دوزخ و حالت آنها را به اهل بهشت نشان مي دهد در آن حال اهل جنت از آنهايي كه در جهنم اند مي پرسند:
{مَا سَلَكَكُمْ فِي سَقَرَ (۴۲)} المدثر
«چه چيزهائي شما را به دوزخ کشانده است و بدان انداخته است؟».
يعني اهل جنت از آنها مي پرسند كه چه چيز سبب شده كه در اين عذاب سخت گرفتار باشيد؟ جواب مي دهند:
{قَالُوا لَمْ نَكُ مِنَ الْمُصَلِّينَ (۴۳)} المدثر
«ميگويند: (در دنيا) از زمرة نماز گزاران نبوده ايم».
آري، آن گروهي كه در اين عذاب سخت گرفتارند، از ذكر الله – سبحانه وتعالى – روگردان بودند. دنيا را در عيش وعشرت بسر بردند و از آخرت غافل شدند، و در حالي از دنيا رفتند كه اطاعت پروردگار خود را نمي كردند زيرا كه از خداي خود نمي ترسيدند و متكبر وسركش بودند، پس جزاي آنها اين هست كه در آن روز به روي خود افتاده و كشان كشان آنها را به سوي آتش ببرند.
{يَوْمَ يُسْحَبُونَ فِي النَّارِ عَلَى وُجُوهِهِمْ ذُوقُوا مَسَّ سَقَرَ (۴۸)} القمر
«روزيکه کشيده شوند در آتش، بر روهاي شان، روي زمين کشيده ميشوند (گفته شود بايشان) بچشيد مزة (رسيدن) آتش را».
اي كسي كه از نماز غافلي! اي كسي كه دنيا و لذتها و شهوات زودگذر آن ترا مغرور كرده است و نمي خواهي در مقابل خالقت و پروردگارت سر به سجده بگذاري!
{يَاأَيُّهَا الْإِنْسَانُ مَا غَرَّكَ بِرَبِّكَ الْكَرِيمِ (۶)} الانفطار

(۱/۱۹)

«اي انسان چه چيز ترا در مقابل پروردگارِ بزرگوارت مغرور ساخته است ودر حق او فريبت داده است».
که چنين بي باکانه نافرماني ميکني و خود را به گناه ونافرماني آلوده مي سازي؟ ترا به خدا، نفس و وجدان تو آرام است؟ و آيا از آتش دوزخ نمي هراسي؟ آيا از عاقبت بدي كه بعد از حساب و كتاب در انتظار توست نمي ترسي؟ اي كسي كه در قوت و غرورِ جواني غرق هستي! و اي كسي كه مويت سفيد شد و تا هنوز در غفلتي! آيا نمي داني كه هر لحظه ممكن است كه اجلت فرا رسد و در آنوقت دفتر اعمالت را مي بندند و ديگر ترا فرصتي نيست؟!!
{وَلِكُلِّ أُمَّةٍ أَجَلٌ فَإِذَا جَاءَ أَجَلُهُمْ لَا يَسْتَأْخِرُونَ سَاعَةً وَلَا يَسْتَقْدِمُونَ (۳۴)} الأعراف
«هر گروهي داراي مدت زماني (مشخص ومعلوم) است، و هنگامي که زمان (محدود) آنان به سر رسيد، نه لحظه اي (از آن) تأخير خواهند کرد ونه لحظه اي (بر آنان) پيشي ميگيرند».
اين عامر بن عبدالله رحمة الله عليه است كه وقتي صداي حي على الصلاة و حي على الفلاح را مي شنود در حاليكه مريض است از فرزندانش مي خواهد كه او را به مسجد ببرند. فرزندانش ميگويند كه پدر تو مريض هستي و خداوند عذر مريض ها را مي پذيرد، جواب مي دهد: حي على الصلاة وحي على الفلاح را بشنوم وجواب ندهم؟ نه والله بايد مرا به مسجد ببريد. او را به مسجد بردند و در حاليكه در حالت نماز و در سجده بود خداوند – جل جلاله – روح او را قبض نمود.
اي كسي كه از نماز غافلي! اي كسي كه با ترك نماز به نفس خود ظلم نموده اي، بيا و بشتاب و توبه نموده به سوي الله برگرد قبل از اينكه گرفتار فتنه ها گردي. ازحضرت ابوهريره – رضي الله عنه – روايت كرده اند كه رسول الله صَلي الله عَليهِ وَآلهِ وَسَلّم فرموده اند:

(۱/۲۰)

«بَادِرُوا بِالأَعْمَالِ فِتَنا كَقِطَعِ اللَّيْلِ الْمُظْلِمِ. يُصْبِحُ الرَّجُلُ فِيْهَا مُؤْمِنا وَيُمْسِي كَافِرا. أَوْ يُمْسِي مُؤْمِنا وَيُصْبِحُ كَافِرا. يَبِيعُ دِينَهُ بِعَرَضٍ مِنَ الدُنيا». صحيح مسلم
«بشتابيد به انجام اعمال صالحه، پيش از آنکه فتنه هايي ظاهر شود مانند پاره هاي شب تاريک، که شخص صبح مؤمن است وهنگام شام کافر ميشود وشب مؤمن و صبح کافر مي گردد، دين خود را در برابر متاع کمي از دنيا مي فروشد».
برادر و خواهر مسلمان! در انتظار چه هستي؟ در انتظار فقريكه برايت بدبختي وفراموشي آورد و يا ثروتي كه ترا به طغيان وادارد يا مرضي كه ترا از پاي درآورد و يا پيريي كه ترا زمين گير سازد يا اجلي كه در هر لحظه اي فرا رسيدني است يا در انتظار قيامت هستي كه الله – جل جلاله – دربار? آن مي فرمايد:
{بَلِ السَّاعَةُ مَوْعِدُهُمْ وَالسَّاعَةُ أَدْهَى وَأَمَرُّ (۴۶)} القمر
«بلکه موعد شان قيامت است. و قيامت بلاي آن عظيم تر و تلخ تر (از کشتن و اسارت اين جهاني براي ايشان) است».
برادر و خواهر مسلمان!
آيا جنت را دوست نداري؟ بدون شك كه همة مسلمانان جنت را دوست دارند، ولي براي بدست آوردن جنت چه كرده ايم؟ آيا مي دانيد كه از مهمترين صفات اهل جنت توجه و برپا داشتن نماز است؟ خداوند – سبحانه وتعالى – مي فرمايد:
{وَالَّذِينَ هُمْ عَلَى صَلَوَاتِهِمْ يُحَافِظُونَ (۹) أُولَئِكَ هُمُ الْوَارِثُونَ (۱۰)} المؤمنون
«وكسانيند که مواظب ومراقب (اوقات و ارکان) نماز هاي خود ميباشند. آنان مستحقان و وارثان (بهشت) هستند».
برادر وخواهر مسلمان آيا مي داني چه کساني در باغهاي بهشت مورد احترام و اکرام هستند؟
{وَالَّذِينَ هُمْ عَلَى صَلَاتِهِمْ يُحَافِظُونَ (۳۴) أُولَئِكَ فِي جَنَّاتٍ مُكْرَمُونَ (۳۵)} المعارج

(۱/۲۱)

«وكسانيند که مواظب و مراقب (اوقات و ارکان) نماز هاي خود ميباشند. آنان در باغهاي بهشت مورد احترام و اکرام هستند».
آيا مي داني چه کساني هستند که نه بيمي بر آنان است و نه اندوهگين ميشوند؟ {إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَأَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّكَاةَ لَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ (۲۷۷)} البقرة
«يقيناً کساني که ايمان بياورند وکار شايسته انجام بدهند و نماز را چنانکه بايد بر پاي دارند و زکات را بپردازند، مزدشان نزد پروردگارشان است و نه بيمي بر آنان است و نه اندوهگين ميشوند».
برادر و خواهر مسلمان! آيا از عذاب جهنم و قهر خداوند جبار نمي هراسي؟ آيا اين فرمودة باري تعالي را نشنيده اي؟
{فَخَلَفَ مِنْ بَعْدِهِمْ خَلْفٌ أَضَاعُوا الصَّلَاةَ وَاتَّبَعُوا الشَّهَوَاتِ فَسَوْفَ يَلْقَوْنَ غَيًّا (۵۹)} مريم
«بعد از آنان، فرزندان ناخلفي (روي کار آمدند و در زمين) جايگزين شدند که نماز را (ترک کردند) هدر دادند و بدنبال (لذايذ و) شهوات راه افتادند، و (مجازات) گمراهي (خود را در دنيا وآخرت) خواهند ديد».
آيا مي دانيد كه معني (غَيّاً) چيست؟ در تفسير آمده كه مكاني در قعر دوزخ مي باشد كه بد بو و بد طعم است. و همچنين گفته اند كه مكاني است در جهنم كه مملو از خون و زرداب مي باشد، و حضرت عبد الله ابن مسعود – رضي الله عنه – مي فرمايد: معني (أَضَاعُوا) اين نيست كه كاملاً ترك نموده اند بلكه نمازها را در اوقات معيين نخوانده و در اداي آن تأخير نموده اند.
اي كسي كه نماز نمي خواني! آيا نمي خواهي كه گناهانت محو گردد و لغزشهايت بخشيده شود؟ حضرت ابن عمر – رضي الله عنهما – روايت نموده اند كه رسول الله صَلي الله عَليه و آله وَ سَلّم بشارت داده اند:

(۱/۲۲)

«إِنَّ الْعَبْدَ إِذَا قَامَ يُصَلِّى أُتِىَ بِذُنُوبِهِ، فَجُعِلَتْ عَلَى رَأْسِهِ وَعَاتِقَيْهِ، فَكُلَّمَا رَكَعَ أَوْ سَجَدَ تَسَاقَطَتْ عَنْهُ».روايت بيهقي- ابن حبان
«هرگاه بنده اي به نماز ايستاده شود گناهانش بر بالاي سر وشانه اش آورده ميشود وهر رکوع وسجده اي که ميکند گناهان از او مي ريزد (پاك ميشود)».
اي كسي

تبلیغات

بزودی

جستجو های اخبار روز

جدیدترین اخبار

داغ ترین اخبار