بررسی حکم شرعی نواختن نی از دیدگاه اهل سنت

تبلیغات

بررسی حکم شرعی نواختن نی از دیدگاه اهل سنت

Article Image

شخصی از کاربران محترم پایگاه تخصصی اهل سنت بنام آرمین می پرسد:

سلام حکم شرعی نی نواختن و گوش دادن به نی نوازی چیست؟

با تشکر

پاسخ :

نی، که در عربی مزمار گفته شده است در فارسی ترجمه دقیق آن چیست؟

مزمار در (فرهنگ معین): (مِ) [ ع . ] (اِ.) نای ، از آلات موسیقی بادی شبیه به سرنا که بیشتر در بین اعراب متداول است . ج . مزامیر.

مزمار در (لغت نامه دهخدا): نی که آن را می نوازند.

فرهنگ عمید: [جمع: مزامیر] (موسیقی) از آلات موسیقی استوانه‌ای شبیه سرنا که بیشتر میان عرب‌ها متداول است؛ نای.

هر چیز لوله شکل که درآن بتوان دمید اطلاق میشود.

حکم شرعی

نی ، از آلات موسقی به شمار می آید، و تمامی آلات موسقی در اسلام ممنوع قرار داده شده است و حکمش این است که حرام می باشد. 

دلایل تحریم 

در سنن ابی داود از نافع رضی الله عنه روایت شده است که گفته است : 

سمع ابن عمر مزمارا، قال فوضع أصبعیه علی أذنیه، و نأی عن الطریق، و قال لی یا نافع هل تسمع شیئا؟ قال: فقلت: لا! قال: فرفع أصبعیه من أذنه، و قال: کنت مع النبی صلی الله علیه و سلم، فسمع مثل هذا! فصنع مثل هذا.

ترجمه : ابن عمر صدای نی شنید پس انگشتانش را در گوشش داخل کرد و راهش را کج کرد و به من گفت: ای نافع آیا صدای آن را می شنوی؟ گفتم: نه! پس انگشتانش را بیرون آورد و گفت: من به همراه رسول الله صلی الله علیه و سلم بودم پس صدایی به مانند این شنید و همین کار را انجام داد / سند آن صحیح است.

علما می گویند : مزامیر که آلاتی مانند نی و شیپور و غیره می باشند، در تحریم گوش دادن به آن اختلافی وجود ندارد.

ابن قیم رحمه الله در بیان نظر مذهب امام ابوحنیفه رحمه الله می گوید: “اصحاب ابوحنیفه به تحریم گوش دادن به تمام آلات لهو مانند نی و … تصریح نموده و همچنین تصریح کرده اند که گوش داند به این آلات معصیتی است که باعث فسق می شود و باعث عدم قبول گواهی و شهادت فرد می شود.

و علما فرموده اند در مجالسی مانند مراسم عروسی و غیره، اگر موسقی باشد نباید حاضر شد و چنین دعوتی را از برگزارکنندگان پذیرفت در حالی که اجابت دعوت به عروسی سنت است.

آیا حضرت داود علیه السلام به نی نوازی پرداخته است؟

با توجه به حدیث زیر برخی استناد می کنند که حضرت داود پیامبر علیه السلام دارای مزمار (آلت موسقی، نی) بوده است لذا اگر حرام باشد چگونه پیامبر خدا از آن بهره برده است. 

رسول الله صلی الله علیه و سلم به ابوموسی اشعری رضی الله عنه فرمودند : لَقَدْ أُوتِیتَ مِزْمَارًا مِنْ مَزَامِیرِ آلِ دَاوُدَ. 

یعنی ، ای ابوموسی! برایت مزماری از مزامیر داود داده شده است.

مزمار، اینجا به معنی نی و آله ی موسقی نیست . 

قرطبی در تفسیرش به نقل از علما می گوید ، مزمار اینجا به معنی صوت زیبا است . امام نووی می گوید : منظور صوت حسن است.

چنین ترجمه می شود : بمانند داود (ع) خوش آواز هستی، از ابن عباس (رض) روایت است که آواز داود (ع) آن‌چنان خوش و مؤثر بود، که بسیاری از کسانی که در مجلس زبور خواندنش حضور داشتند، از خود رفته و بی‌هوش می‌شدند.

و اگر مزمار به معنی آله موسقی باشد شامل حدیث زیر می گردد.

رسول الله صلی الله علیه  وسلم فرمودند : صوتان ملعونان، صوت مزمار عند نعمه و صوت ویل عند مصیبه. 

ترجمه : دو صدا نفرین شده اند: صدای آلت موسیقی هنگام نعمت و خوشی و صدای داد و بیداد هنگام مصیبت .

ضحاک (از علمای تابعین) می‌گوید : آواز (صدای موسقی) آلوده کننده‌ی قلب و عامل خشم خداوند است.

عمر بن عبدالعزیز در نامه‌ای به معلم فرزندانش نوشت : اولین چیزی که باید از تو بیاموزند تنفر از موسیقی است زیرا از شیطان مایه گرفته و عاقبت آن آلوده شدن به خشم پروردگار است. 

من از اشخاص معتبر و آگاه به دین شنیده‌ام که نوای تار و چنگ و گوش سپردن به آواز بذر نفاق را در دل می‌کارد همچنانکه گیاهان به سبب آب رشد می‌کنند پس آواز عامل فساد قلب است و اگر قلب فاسد شد نفاق در آن به جوشش می‌آید. و حاصل کلام، هر گاه انسان با شعور در احوال اهل آواز و اهل قرآن بیندیشد برایش روشن می‌شود که اصحاب پیامبر صلی الله علیه وسلم چه ماهرانه به موضوع پرداخته و تا چه حدی به بیماریهای قلبی و درمان آنها آشنایی داشته‌اند. 

از نشانه‌های نفاق می‌توان به این موارد اشاره کرد:  کمتر به یاد خدا بودن : هنگام ادای نماز تنبلی کردن و با آن سرناسازگاری داشتن.

بط.ر خلاصه موسقی :

موسقی بیهوده ترین شیئ است که زیانبارترین است که موجب تضعیف عقل ، ایجاد نفاق، سستی در عبادت و دوری از تلاوت قرآن می شود و حکم آن حرام بودن است و نواختن نی و گوش دادن به آن حکم یکسانی دارند. نا گفته نماند کسانی که اسباب گناه دیگران را فراهم می سازند گناه شان دو چندان است.

آرامش فقط در یاد خداوند است که خالق عالم هستی است و ایمان شرط آرامش است (الَّذِینَ آمَنُوا وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بِذِکْرِ اللَّهِ أَلَا بِذِکْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ)[رعد:۲۸] 

مطالب پیشنهادی وااسلاماه

تبلیغات

بزودی

جدیدترین اخبار

داغ ترین اخبار