خلاصه تفسیر سوره مائده (شب ششم رمضان ۱۴۳۹)

تبلیغات

خلاصه تفسیر سوره مائده (شب ششم رمضان ۱۴۳۹)

Article Image
به اشتراک بزارید!

یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَوْفُوا بِالْعُقُودِ أُحِلَّتْ لَکُمْ بَهِیمَهُ الأَنْعامِ إِلَّا ما یُتْلى عَلَیْکُمْ غَیْرَ مُحِلِّی الصَّیْدِ وَأَنْتُمْ حُرُمٌ

امشب از جزء ششم که انتهای سوره نساء است تراویح شروع شد و سوره نساء به پایان رسید و سوره مائده تلاوت شد و حصه دوم آن باقی ماند.

سوره مائده از سور مدنی و آخرین سوره ای است که بر امام الانبیاء صلی الله علیه و سلم نازل شده است. و در این سوره آیه تکمیل دین و همچنین آیه تبلیغ آمده است.

این سوره از نظر موضوعی ،حصه اول موضوعش بیان (نفی شرک فعلی) و حصه دوم آن (نفی شرک فی التصرف) است.

نفی شرک اعتقادی ماقبل در سوره نساء بیان شد و در این سوره هم بیان می شود. نفی شرک فعلی و نفی شفاعت قهری اینها هم در این سوره اعاده می شوند و این سور با هم مرتبط هستند.

ابتدای سوره (یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَوْفُوا بِالْعُقُودِ) ای کسانی که ایمان آورده اید وفا بکنید به عهدهای که با الله بسته اید.

عهدها کی بسته شده اند: یک تفسیر این است ما در عالم ارواح آنجا که الله تعالی روح ما انسان ها را خلق کرده آنگاه الله سوال کرد: (أَلَسْتُ بِرَبِّکُمْ) من رب شما هستم؟ ارواح همه انسان ها به الله تعالی جواب دادند: (قالُوا بَلی) همه اقرار کردند به الوهیت ، خالقیت و ربوبیت الله تعالی که تو خالق و معبود ما هستی.

الله متعال انبیاء علیهم السلام را فرستاد که همان عهد و پیمان (عالم الست) را به ما متذکر بشوند و یاد آوری کنند که ای بنی آدم شما همچنین عهدی با الله بسته اید لهذا به عهد خود وفا کنید.

مفسرین می نویسند: اگر خداوند پیامبر نمی فرستاد و کتاب نازل نمی کرد با همین عهدی که از ما گرفته بود می توانست فردای قیامت ما را محاکمه کند. اما الله متعال از فضل ، لطف و احسان خود پیامبر فرستاد و آنها را معجزه داد و کتاب نازل کرد و دلایل عقلی ، نقلی ، وحی و دلایل آفاقی و انفسی و همه را بیان نمود که هیچ جای عذری فردا نزد پروردگار نداشته باشیم.

اگر خداوند پیامبر نمی فرستاد در همین سوره آمد که شما می گفتید: (مَا جَاءَنَا مِن بَشِیرٍ وَلَا نَذِیرٍ) خدایا پیش ما بشیر و نذیری نیامده که ما را خبر بده ، الله می فرماید: من بشیرو نذیر فرستادم (لِئَلَّا یَکُونَ لِلنَّاسِ عَلَى اللَّهِ حُجَّهٌ بَعْدَ الرُّسُلِ) من انبیاء را فرستادم تا اینکه بعد از آمدن انبیاء برای هیچ کسی جای حجت و اعتراضی نباشد.

بنابراین خداوند در حق ما انسان ها هیچ کمی و جای سوالی باقی نگذاشته است. الان میدان در دست ماست که این کتاب خداوند را بخوانیم و بر آن عمل کنیم و جنت را بخریم.

لذا جنت را بخرید و مشتری جنت و مشتری الله باشید و همچنین مشتری باغات بهشت باشید و مشتری همه آنچه که در بهشت الله خلق کرده است آنها را بخرید و این آسان است.

الله می فرماید: من آسان کردم اعمال را برای شما، همچنین پیغمبر فرمود: دین آسان است.

الله می فرماید: من قرآن را برای نصیحت گرفتن آسان کردم آیا کسی هست که از این قرآن نصیحت بگیرد؟

همه چیز در قرآن روشن است و همه چیز برای ما واضح است احول گذشتگان و آنهایی که فرمانبرداری کردن و آنهایی که نافرمانی کردند.

تفسیر دوم: (أَوْفُوا بِالْعُقُودِ) عهد دوم که از انسان ها گرفته شده این است که هر یکی از مرد و زن که به سن بلوغت می رسد با خدا عهد می کند اگرچه زباناً و ظاهراً نیست اما از آنجاییکه ما در خانه مسلمانی پیدا شده ایم وقتی به سن تکلیف می رسیم ما با خدا عهد می کنیم پروردگارا ما جمیع احکام از قبیل: عبادات ، نماز ، روزه ، حج ، زکات و جهاد و تمام طاعات را قبول داریم و به جا می آوریم.

خدایا جمیع منکرات  ، معاصی و محرماتی که تو حرام کرده ای ما از همه آنها  پرهیز می کنیم.

آنانی که مسلمان نیستند هنگامیکه مسلمان می شوند و به اسلام داخل می شوند آنها هم با اقرار کلمه شهادتین (لااله الاالله محمد رسول الله) اعتراف می کنند.

تفسیر سوم: جمیع عهدهایی که شما از نوع معاملات مثلاً عقد و نکاحی که یک جوان با همسرش می بندد این عهد می کند که جمیع حقوق این خانم را ادا کند و به جمیع حقوق آن رسیدگی کند و هرگز در حق او خیانت نکند و به او بی وفایی نکند.

مثال: امروز یکی از مسائلی که در جامعه مطرح است و دامن گیر تمام جامعه شده است طلاق است ، طلاق بدترین و قبیح ترین فعلی است که در اسلام جایز قرار گرفته ، لذا قبیح ترین چیزی که در اسلام مباح قرار گرفته طلاق است.

وقتی عقد دو جوان بسته می شود اینها عهد می کنند با الله نزد شاهد و عالم و مجموعه که آن مرد به زن خود وفادار است و حقوق او را ادا می کند و خلاف دستور شریعت از آن چیزی طلب نمی کند و او را اذیت و آزار نمی کند. لذا در تمام زمینه از جمله نفخه ، مسائل زناشویی ، پوشاک ، مسکن و خصوصاً اخلاق باید در نظر گرفته شود.

پیامبر صلی الله علیه و سلم فرمود: من از همه شما از نظر اخلاق با اهل خود بهترین هستم. و بهترین شما کسی است که اخلاق خوبی با خانواده خود داشته باشد.

بنابراین وقتی مرد از بیرون که وارد خانه می شود باید با یک چهره زیبا و خوش بیاید داخل هرچند بیرون از خانه ناراحتی ، فشار و مسائل هست اما اگر با چهره زشت و با بدگویی و خشونت وارد منزل شود این نادرست و ناپسند است.

 ???????????? ترجمه و تفسیر: شیخ القرآن مولانا محمد عثمان حفظه الله تعالی

????????????

 الخلیل آنلاین :

www.alkhalilonline.com

کانال تلگرام الخلیل آنلاین و شیخ القرآن مولانا محمد عثمان :

http://t.me/alkhalillonline

 http://t.me/molana_mohammadosman

تبلیغات

بزودی

جدیدترین اخبار

داغ ترین اخبار