خلاصه تفسیر سوره نساء (شب پنجم رمضان ۱۴۳۹)

تبلیغات

خلاصه تفسیر سوره نساء (شب پنجم رمضان ۱۴۳۹)

Article Image
به اشتراک بزارید!

یَا أَیُّهَا النَّاسُ اتَّقُواْ رَبَّکُمُ الَّذِی خَلَقَکُم مِّن نَّفْسٍ وَاحِدَهٍ وَخَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا وَبَثَّ مِنْهُمَا رِجَالاً کَثِیراً وَنِسَاء وَاتَّقُواْ اللّهَ الَّذِی تَسَاءلُونَ بِهِ وَالأَرْحَامَ إِنَّ اللّهَ کَانَ عَلَیْکُمْ رَقِیباً [النساء : ۱]

جزء پنجم (سوره نساء) حصه ای خوانده شد. سوره نساء بعد از سوره آل عمران آمده که در سوره بقره و آل عمران موضوع: توحید ، رسالت، جهاد ، انفاق و امور انتظامی و مصلحه آمد.

۶ موضوع در سوره بقره و ۴ موضوع در سوره آل عمران تکرار شد و به طور خلاصه در سوره بقره روی سخن به یهود بود و در سوره آل عمران روی سخن به نصارا بود و در سوره نساء روی سخن به یهود و نصارا و مشرکین است.

در سوره های قبلی نفی شرک اعتقادی و فعلی و نفی شفاعت قهری شد. اما این سوره می فرماید: مسلمانان جهاد کنند و الله تعالی آنها را فاتح می گرداند و لازم است که ابتدا نظم و ادب و اخلاق فی ما بین زندگی معاشرت و درونی و بیرونی نظم و ترتیب داشته باشد تا اینکه در مقابل دشمن بیرونی در یک صف قرار گرفته و پیشرفت و ترقی را از آن خود بگردانند.

لهذا در این سوره دو نوع احکام که تقریباً ۲۳ قانون یا بیشتر بیان دارد و یک بخشی از قوانین رعایا یعنی جامعه ای که مشتمل از توده مردم است متعلق به آنهاست و اینها ۱۴ قانون می باشند که به اینها احکام رعایا گفته می شود و طبق اصطلاح حضرت امام شاه ولی الله از تدبیر منزل تعبیر شده است.

یعنی تدبیر خانه، زندگی خانگی که مشتمل بر امور مرد و زن و حقوق مرد و زن و پدر و مادر و حقوق مالی از لحاظ ارث و… می باشد.

زندگی درونی خانه نظم و ترتیب داشته باشد و دوم احکام سلطانی که آنها را حضرت شاه ولی الله از سیاست مدنی و قانون مدنی و سلطانی می داند.

یعنی ما خیرخواه دیگران باشیم و نگذاریم حقوق دیگران ضایع شود و ظلم به دیگران شود و حفظ و ادای حقوق مجموعه انسانیت و حتی حقوق حیوانات هم مد نظر گرفته شود و حتی کافری که در کشور ما زندگی می کند حقوق آن هم در نظر گرفته شود.

الله می فرماید: اگر مسلمانی یک کافر ذمه ای را کشت باید کفاره یک غلامی را آزاد بکند و خون بهایش را بدهد و اگر غلامی نبود که آزاد کند ۲ ماه پشت سر هم روزه بگیرد.

همانطور که یک مسلمانی را اگر مسلمانی کشت کفاره اش این است که آزاد کردن یک غلام و کنیزی بر آن فرض است و دیه و خون بهاء را باید پرداخت کند.

بنابراین اسلام همچنین قانون و دینی است که همه را لحاظ کرده و حقوق همه را در نظر گرفته است.

اما اگر کافر حربی باشد و توسط یه مومنی کشته شد و فامیل و قوم و خویش او کافر بودند دیه تعلق نمی گیرد بلکه فقط کفاره دارد. چراکه آنها نمی توانند بر مسلمانان حکم روا باشند و حق بگیرند چراکه آنها محکوم به کفر هستند.

کفاری که در حال جنگ با مسلمانان هستند و یا در آینده اگر با مسلمانان جنگ کنند ما با آنها رعایت نمی کنیم و چیزی به آنها نمی دهیم و آنها حقی بر ما ندارند بلکه حق ما بر آنهاست.

در امر تدبیر منزل سه نکته را قرآن در درجه اول اهمیت داده است: ۱- در تدبیر منزل و در زندگی خانوادگی اتحاد لازم است. ۲- رزق حلال بخورید ۳- حلال کار باشید یعنی قوت غریزه خود را به جای نامشروع صرف نکنید بلکه خود را با ازدواج شرعی در حفظ و امان قرار دهد. به تعبیر دیگری حرام نخورید و حرام کاری نکنید.

مسلمان در درجه اول کسی است که با هم متحد و متفق باشد و دوم اینکه مال حلال بخورد و از حرام خوردن پرهیز کند.

(وَآتُواْ الْیَتَامَى أَمْوَالَهُمْ وَلاَ تَتَبَدَّلُواْ الْخَبِیثَ بِالطَّیِّبِ) آنهایی که پدر را از دست دادند و یتیم هستند و کسانی که قیم و متولی آنها هستند مال آنها را به آنها بدهند و مال عمده آنها را به مال بی ارزش خود عوض نکنند، یا اینکه مال آنها را نخورند چراکه مال یتیم را اگر بخورند گویا که مال خبیث و ناپاک را خوردند.

(إِنَّ الَّذِینَ یَأْکُلُونَ أَمْوَالَ الْیَتَامَى ظُلْماً إِنَّمَا یَأْکُلُونَ فِی بُطُونِهِمْ نَاراً) کسانی که مال یتیم را می خورند جز این نیست که آتش جهنم را خوردند. مال یتیم را با مال خود قاطی کرده نخورید و بالا نکشید و تصرف نکنید.

(قُلْ إِصْلاَحٌ لَّهُمْ خَیْرٌ) نگاه کنید به نفع یتیم چیست مالش را با مال خود قاطی کنید و سرپرستی کنید بهتر است یا اینکه جداگانه نگه دارید. در هر صورت که به نفع یتیم باشد آن صورت را انتخاب کنید.

(فَانکِحُواْ مَا طَابَ لَکُم مِّنَ النِّسَاء مَثْنَى وَثُلاَثَ وَرُبَاعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تَعْدِلُواْ فَوَاحِدَهً) الله می فرماید: اگر می ترسید که با یتیم ازدواج کنید و در دادن مهریه اش ترس دارید و اموالش را تصاحب می کنید پس با او ازدواج نکنید و بروید با زنان دیگر ازدواج کنید مگراینکه حقوق یتیم را ادا کنید و در این صورت ازدواج با یتیم جایز است.

حصه دوم سوره از (إِنَّ اللّهَ یَأْمُرُکُمْ أَن تُؤدُّواْ الأَمَانَاتِ إِلَى أَهْلِهَا) شروع می شود که بیان احکام سلطانی و سیاست مدنی می آید.

 ???????????? ترجمه و تفسیر: شیخ القرآن مولانا محمد عثمان حفظه الله تعالی

????????????

 الخلیل آنلاین :

www.alkhalilonline.com

کانال تلگرام الخلیل آنلاین و شیخ القرآن مولانا محمد عثمان :

http://t.me/alkhalillonline

 http://t.me/molana_mohammadosman

تبلیغات

بزودی

جدیدترین اخبار

داغ ترین اخبار