تبلیغات

برقراری عدالت و رعایت مساوات ضامن امنیت بشر است

Article Image

شیخ التفسیر مولانا محمدحسین گرگیج در بخش اول خطبه های جمعه این هفته (15 دی ماه 1396) شهرستان آزادشهر با بیان اینکه ” خداوند مسلمانان را از ظلم بر حذر داشته است” رعایت عدالت و یکسان نگری در جامعه را حائز اهمیت دانستند.photo_2017-02-10_17-12-36

امام جمعه اهل سنت آزادشهر پس از تلاوت آیه 135 سوره نساء (يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا کُونُوا قَوَّامينَ بِالْقِسْطِ شُهَداءَ لِلَّهِ وَ لَوْ عَلي‏ أَنْفُسِکُمْ أَوِ الْوالِدَيْنِ وَ الْأَقْرَبينَ إِنْ يَکُنْ غَنِيًّا أَوْ فَقيراً فَاللَّهُ أَوْلي‏ بِهِما فَلا تَتَّبِعُوا الْهَوي‏ أَنْ تَعْدِلُوا وَ إِنْ تَلْوُوا أَوْ تُعْرِضُوا فَإِنَّ اللَّهَ کانَ بِما تَعْمَلُونَ خَبيراً) اظهار داشتند: الله ذوالجلال در این آیه بر رعایت عدالت در جامعه تاکید کرده اند و در آیه 8 سوره مائده می فرمایند: بغض و عداوت یک قوم سبب نشود که عدالت رعایت نشود و آیه 90 سوره نحل نیز منشور حقوق بشر اسلامی است.

ایشان ضمن تاکید بر دوری از ظلم در جامعه خاطرنشان ساختند: دین اسلام بدین سبب کامل گفته می شود که هم حقوق خداوند و هم حقوق بندگانش در آن بیان شده است، پایبندی به عهد و پیمان یکی از وظایف مهم اسلامی است، خداوند دوستدار عدل و یکسان نگری می باشد و به آن تشویق می نماید؛ خداوند مسلمانان را از ظلم بر حذر داشته است.

استاد تفسیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش با بیان اینکه ” برقراری عدالت و رعایت مساوات ضامن امنیت بشر است” اظهار داشتند: ایجاد عدالت تنها وظیفه حکومت نیست بلکه ما باید نیز در بین خود عدالت را برقرار کنیم، هدف از فرستادن انبیاء و نزول کتب آسمانی، برقراری عدالت و یکسان نگری در جامعه بشری بود.

عضو مجمع فقهی ترکمن صحرا در ادامه افزودند: اگر خداوند را ناظر اعمال خویش تصور کنیم و به آخرت و روز حساب نیز ایمان داشته باشیم امنیت در جامعه حاکم می شود، پایمال کردن حقوق دیگران، حب و بُغض افراد، گرایش عقیدتی و عشیرتی از موانع ایجاد عدالت در جامعه است؛ دو مسئله، ضامن سلامت جامعه و امنیت در دنیا است که یکی اجرای عدالت و انصاف بدون واهمه و ترس و دیگری عدم انحراف در قضاوت و شهادت می باشد.

مولانا گرگیج با استناد به آیات 159 تا 164 سوره آل عمران به بخشی از صفات نیک و برجسته پیامبر (ص) پرداختند و گفتند: نخستین صفت برتر پیامبر (ص) “رحمة للعالمین” بود، نرم خویی، عفو و گذشت و مشاوره با اصحاب (رض) در امور دنیوی از صفات بارز آنحضرت (ص) بودند، امانت داری از دیگر صفات رسول الله (ص) بود که به اندازه ی یک پشم شتر در بیت المال خیانت نکردند، تعلیم آموزه های دینی صفت پنجم آنحضرت (ص) بود.

مدیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش در خاتمه ی این بخش از اظهاراتشان با تاکید بر الگوبرداری از سیره خلفای راشدین (رض) بیان داشتند: در زمان حضرت عمر و حضرت علی (رض) عدالت برقرار بود و حق هیچ مستضعفی پایمال نمی شد، ما باید زمامداری را از حضرت عمر و حضرت علی (رض) بیاموزیم؛ جریان محاکمه عمروعاص و فرزندش توسط حضرت عمر (رض) و همچنین چیره گی یک یهودی بر حضرت علی (رض) برای یک زره جنگی در هنگام خلافتشان از نمونه های بارز برقراری عدالت در زمان خلفای راشدین بود.

Print Friendly

تبلیغات

بزودی

جستجو های اخبار روز

جدیدترین اخبار

داغ ترین اخبار

  • آیا خلفای راشیدین «انتقاد پذیر» بودند؟

    تاریخ و کتب سیرت، نمونه‌های بارزی از انتقادپذیری خلفای راشیدن برای ما به جای گذاشته است، که به صورت نمونه به چند مورد اشاره می‌کنیم: در اولین...

  • farooghiye.com has expired

    farooghiye.com has expired Because of this, the existing content of your website is not showing. If you are the registrant...