تبلیغات

اگر عبادت الله و ادای حق مخلوق بر زمین نباشد عذاب می آید

Article Image
به اشتراک بزارید!

photo_2017-03-31_21-12-12

وَالنَّازِعَاتِ غَرْقًا ﴿۱﴾وَالنَّاشِطَاتِ نَشْطًا ﴿۲﴾وَالسَّابِحَاتِ سَبْحًا ﴿۳﴾فَالسَّابِقَاتِ سَبْقًا ﴿۴﴾فَالْمُدَبِّرَاتِ أَمْرًا ﴿۵﴾ شیخ القرآن مولانا محمد عثمان در خطبه های نماز جمعه این هفته ( ۱ دی ماه ۹۶) مسجد جامع الخلیل خاش ضمن تلاوت آیات اولیه سوره النازعات فرمودند:

سوره نازعات به این مطلب اشاره دارد که احوال اهل قیامت متفاوت هستند. احوال مومنین با اهل کفر و شرک تفاوت و فرق دارد. نمونه و مثال این است که در دنیا می بینید که لحظات آخر زندگی هر فردی و قبض روح هر یکی به صورت مختلف است.

ملائکه قبض روح ،روح بعضی ها را به سختی و فشار می گیرند، در روایتی آمده است : وقتی پشم گوسفند به یک درخت خاردار گیر کند آن گوسفند نمی تواند خود را از آن خلاص کند مگر اینکه پشم هایش از پوستش کنده شود.

ملائکه روح کفار و مشرک را به سختی و مومن را به راحتی می گیرد

در حدیث آمده است که ملائکه با سیلی زدن به چهره کفار ، مشرکین و نافرمانان روح آنها را به سختی بیرون می کنند و می گویند: (اخرج یا روح الخبیث ان الجسد الخبیث) ای روح ناپاک از جسم ناپاک بیرون بیا.

قرآن می فرماید: «أَخْرِجُوا أَنفُسَکُمْ» بیرون کنید روحتان را ،در حالیکه بیرون کردن روح در دست آنها نیست بلکه برای زجر ، توبیخ ، تحقیر و حسرت به آنها گفته می شود که روحتان را بیرون کنید.

یک انسان ناپاک که عقیده ناپاک و شرکی دارد به صورت فوق روحش بیرون می شود.

قرآن می فرماید: (وَالنَّازِعَاتِ غَرْقًا) شاهد و گواه اند ارواحی که از جسد به سختی و حالت بسیار وخیم و سنگین بیرون کرده می شوند. این نمونه و مثال کسانی است که در آخرت هم حال آنها بسیار وحشتناک و خطرناک می باشد.

 (وَالنَّاشِطَاتِ نَشْطًا) و شاهد و گواه اند ارواحی که به نرمی از جسد کشیده می شوند و روح مومن و موحد آرام و راحت بیرون کشیده می شود و ملائکه بشارت دهنده کفن های جنتی را با عطر و خوشبویی می آورند و می گویند : ( اخرج یا روح الطیب من الجسد الطیب) ای روح پاک از جسد پاک راحت بیرون بیا.

روح و جسم کفار و مشرک نجس و ناپاک است

 الله تعالی فرموده است: (إِنَّمَا الْمُشْرِکُونَ نَجَسٌ) مشرک وکافر نجس وناپاک اند. جسم آنها ناپاک است همانطور که امام شافعی رحمه الله فرموده که جسم و روح مشرک ناپاک است.

 اما روح مومن ، موحد ، مسلمان و آن کسی که خدا را پرستیده ، بندگی و طاعت کرده و از تمام آلودگی های کفر ، شرک و نفاق روح و جسمش را پاک نگه داشته آرام و راحت بیرون می شود.

الله جل جلاله می فرماید: وَالسَّابِحَاتِ سَبْحًا ﴿۳﴾فَالسَّابِقَاتِ سَبْقًا ﴿۴﴾فَالْمُدَبِّرَاتِ أَمْرًا ﴿۵﴾ روح پاک از جسد پاک آرام و راحت بیرون می آید.

در روایت آمده است که روح مومن چنان راحت و آسان از جسد بیرون می آید مانند اینکه مو را از آرد بیرون می کشید. یا اینکه بند مشک پر از آب را وقتی باز می کنید آب راحت و آرام بیرون می آید و مشک خالی می شود همینطور روح مومن از جسد به آسانی بیرون می آید. و در تخت بهشتی که ملائکه همراه دارند قرار داده می شود و این ارواح به سوی آسمان پرواز می کنند و سبقت می گیرند از یکدیگر که زودتر روح پاک را به مقرش و محل و مکانش که «الیعین» باشد برسانند. (اللهم جعلنا منهم)

همینطور که قبض ارواح حالات مختلفی دارد روز قیامت هم مختلف اند ،روح کفار را ملائکه به سختی گرفته و به محل و مقری که نامش «سجین» است می برند، زیر هفتمین طبقه زمین زندان خانه ای است که آنجا آنها را می برند.

برای روح و اعمال کفار درهای آسمان باز نمی شوند، نه اعمال و نه ارواح کفار و مشرکین بالا می روند بلکه ارواح و اعمال آنها به زیرهفتمین زمین که «سجین» باشد بر می گردند.

(إِنَّ کِتابَ الفُجَّارِ لَفِی سِجِّینٍ) کتاب و اعمال نامه و ارواح کفار در سجین است.

 (رَبَّنَا أَمَتَّنَا اثْنَتَیْنِ وَأَحْیَیْتَنَا اثْنَتَیْنِ فَاعْتَرَفْنَا بِذُنُوبِنَا فَهَلْ إِلَى خُرُوجٍ مِنْ سَبِیلٍ) کفار و مشرکین می گویند خدایا ما را دومرتبه کشتی و دومرتبه زنده کردی الان راه برگشتی است از اینکه ما برگردیم به دنیا و توبه کنیم از شرک ، کفر و ایمان بیاوریم و عبادت و بندگی کنیم؟ جواب می رسد: (مالکم من سبیل الی خروج) راه برگشت و خروجی برای شما وجود ندارد. برای اینکه ذَلِکُمْ بِأَنَّهُ إِذَا دُعِیَ اللَّهُ وَحْدَهُ کَفَرْتُمْ وَإِنْ یُشْرَکْ بِهِ تُؤْمِنُوا فَالْحُکْمُ لِلَّهِ الْعَلِیِّ الْکَبِیرِ ﴿۱۲﴾ این دلیل و علت جزای مقدر است راه برگشتی وجود ندارد چراکه وقتی الله تعالی به عنوان یگانه و یکتا یاد کرده می شد شما کفر و انکار می کردید و الله تعالی را به یگانگی عبادت نمی کردید و تنها او را صدا نمی زدید. و وقتی غیر الله را دیگران صدا می زدند شما تصدیق آنها را می کردید و امروز فیصله فقط برای آن ذاتی است که از همه بالاتر است.

هیچ کسی برای مشرک و کافر نمی تواند شفاعت کند

(لَّا یَتَکَلَّمُونَ إِلَّا مَنْ أَذِنَ لَهُ الرحْمَنُ وَقَالَ صَوَابًا) کسی جرأت ندارد که جلوی رب برای مشرک و کافر شفاعت کند، نه پیغمبری می تواند برای مشرک شفاعت کند و نه امام ، ولی ، صحابه ، سید و سالاری. مگر کسی که موحد باشد برای او می تواند شفاعت کند یعنی گناهکاری که توبه نصیبش نشده باشد. لذا اهل توحید و حق برای موحد می تواند شفاعت کند.

شفاعت برای کسانی که توبه نصیب آنها نشده است و گناهکار اند پیغمبر و بقیه انبیاء و شفاعت کنند گان به درگاه الله می توانند شفاعت کنند.

 (شخصی از من سوال کرد که شما شفاعت را قبول ندارید من گفتم شفاعت را قبول دارم چراکه قرآن فرموده که شفاعت می شود و کسی نمی تواند انکار کند، شفاعتی که قرآن گفته «شفاعت بالاذن» است.)

شفاعت فقط برای مومن و موحد می شود

قرآن می فرماید در آیه الکرسی: ( مَن ذَا الَّذِی یَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ ) شفاعت نمی کند به درگاه الله تعالی هیچکسی مگر اینکه به اذن خداوند باشد.

شرط شفاعت کننده این است که خود او موحد باشد و شخصی که برای او سفارش می شود آن هم موحد باشد که فقط در باب عمل کوتاهی داشته باشد.

شفاعت قهری: یعنی کسی که با زور جلوی خداوند بخواهد برای کسی شفاعت کند همچنین شفاعتی وجود ندارد.

شفاعت بالمحبت: یعنی کسی این گمان را بکند که خداوند در محبت یک مخلوقی فرو رفته است که بدون اذن و رضایت خود سفارش او را بپذیرد این شفاعت نمی شود. چراکه شفاعت برای کسانی می شود که الله می خواهد و از آنها راضی است.

زمین به خاطر اعمال بندگان نزد خداوند شکایت می کند

مولانا محمد عثمان در بخش دیگر سخنان خود به عذاب های خداوند (زلزله و قحط سالی) اشاره نمود و اظهار کرد: قحط سالی و زلزله عذاب خداوند است هرگاه ما نافرمانی خداوند را بکنیم و طاعت و بندگی او را به جا نیاوریم زمین گویا که شکایت می کند به درگاه خداوند که خدایا این بندگان را خلق کرده ای و بر من قرار داده ای من همه آنچه که تو امر کرده ای طاعت می کنم و بذر خشکی که به من تحویل می دهند آبیاری می شود و من می رویانم و آن را میوه و درخت و… می کنم.  اما این بندگان فرمان تو را به جا نمی آورند ، لذا زمین شکایت می کند و زلزله می آید.

اگر عبادت الله و ادای حق مخلوق بر زمین نباشد عذاب می آید

روزی در دور خلافت سیدنا امیر المومنین عمر بن خطاب رضی الله تعالی عنه زمین جنبید و تکان خورد حضرت عمر پای خود را زد به زمین و گفت: ای زمین مگر عمربن خطاب بر تو عدل نمی کند که تو حرکت می کنی؟ آنگاه زمین آرام گرفت.

حکام جمیع حقوق اجتماعی ، مذهبی و مالی بندگان را ادا کنند

بنابراین اگر عدل بر روی زمین نباشد عذاب می آید و اولین عدل این است که عبادت الله بر زمین خداوند شود و عبادت غیر الله نشود. دومین عدل ، عدل مخلوق بر مخلوق است ،حکام و سلاطین بر زمین خداوند عدل کنند و حق بندگان اعم از: (دینی ، مالی و شهروندی ) آنها را بدهند. و جمیع حقوق اجتماعی ، مذهبی ، مالی ، حرمت و آبرویی را ادا کنند.

زمین نزد ما زبان ندارد اما به نزد خداوند زبان دارد. امروز برخی که می گویند این زلزله ها گسل هستند و تعبیر می کنند که زمین تنفس می کند و فلان می کند اینها تعبیرات و توجیحاتی هستند که ما می کنیم لذا این دو جرم دارد : یک اینکه ما گناه خود را گناه نمی دانیم و دوم اینکه از گناه توبه نمی کنیم.  

پیامبر اسلام صلی الله علیه و سلم وقتی ماه گرفتگی ، خورشید گرفتی و ابر سیاه و باد تندی می آمد دست به دعا ، نماز و عبادت می شد. صحابه فرمودند: چرا چنین می کنید؟ پیامبر فرمود: قوم های قبلی را همین عذاب ها هلاک نمود.

الخلیل آنلاین :

www.alkhalilonline.com

کانال تلگرام الخلیل آنلاین :

http://t.me/alkhalillonline

 

تبلیغات

بزودی

جستجو های اخبار روز

جدیدترین اخبار

داغ ترین اخبار

  • آیا خلفای راشیدین «انتقاد پذیر» بودند؟

    تاریخ و کتب سیرت، نمونه‌های بارزی از انتقادپذیری خلفای راشیدن برای ما به جای گذاشته است، که به صورت نمونه به چند مورد اشاره می‌کنیم: در اولین...

  • farooghiye.com has expired

    farooghiye.com has expired Because of this, the existing content of your website is not showing. If you are the registrant...