تبلیغات

رحمت و مهرورزی پیامبر اکرم،نسبت به غیر مسلمانان

Article Image

b_300_300_16777215_10_images_holyprophetpbuh.jpg

اساس نیوز: اگر به صورت اجمالی در مورد پیامبر اکرم صلی الله وعلیه وسلم تحقیق کنیم،ایشان را مملو از رحمت ناب      می بینیم.{1}


زیبایی منهج الهی در رحمت و شفقت نسبت به غیر مسلمانان از آنجایی سرچشمه می گیرد که این منهج ،قانون وضعی بشری نیست که مردم آن را وضع یا لغو نمایند ،بلکه نشات گرفته از قانون الهی و آسمانی است که مسلمانان با کاربردی کردن و عملی ساختن آن،پروردگار خویش را عبادت می کنند.


محمد،فردی بسیار متسامح بود،به ویژه نسبت به پیروان ادیان دیگر  {2}


رابطه پیامبر اکرم با مخالفان دینی اش که در یک جامعه با هم می زیستند ،رابطه ای بسیار فراتر از رابطه امنیت ومسالمت جویی بود،این ارتباط ،مملو از رحمت ونیکوکاری به معنای صحیح کلمه بود.


این حقیقتی غیر قابل انکار است که بگوییم:رسول خدا (ص) با غیر مسلمانانی که در پیرامون وی زندگی می کردند،مانند اهل خود رفتار می کرد.{3}


حضرت انس رضی الله عنه داستان عجیبی از رفتار معنادار رسول اکرم روایت کرده ومی گوید: نوجوانی یهودی که برای رسول الله صلی الله علیه وسلم خدمت می کرد،بیمار شد. آن حضرت به عیادت رفت وبربالینش نشست وبه او فرمود:مسلمان شو.آن پسر ،به سوی پدرش که نزد او نشسته بود،نگاه کرد.پدرش گفت: از ابوالقاسم اطاعت کن.او مشرف به اسلام شد.رسول اکرم در حالی که از منزل خارج می شد،فرمود:سپاس بر خدا که او را از آتش دوزخ نجات داد.{4}


این رسول خداست که غلام یهودی را به خدمت می گیرد وهیچ ممانعتی نیست که زندگی با پیروان سایر ادیان در داخل مدینه منوره وضعیتی طبیعی به خود بگیرد،سپس این غلام یهودی بیمار می شود و رسول خدا برای عیادت وی به خانه اش برود.


بر ما واجب است تا ارزش این صحنه را دریابیم که رسول خدا بزرگترین مقام مدینه منوره است و این غلام در جایگاه یک خدمتکار قرار دارد و آیینش نیز با آیین پیامبر متفاوت است.


آیا در هیج جای دنیا چنین اتفاقی روی داده که رئیس مملکت به عیادت خدمت کاری که بیمار شده است برود،بخصوص زمانی که دین وآیینش نیز متفاوت باشد برود؟


ما عادت کردیم که این گونه رویدادها را در سیره پیامبر اکرم مطالعه کنیم ،اما به تحلیل وبررسی آن نپردازیم،اگر با تدبر نمودن واندیشیدن به این گنج ها بنگریم، به منابع سرشار از خیر وبرکت دست پیدا می کنیم.


در عین حال رسول خدا نخستین رسالت دینی اش را که همان تبلیغ دین است ، از یاد نمی برد و او را به دین اسلام فرا می خواند وآن گاه غلام یهودی به اسلام می گرود و رسول الله (ص) با شادمانی از خانه اش بیرون می رود، گویا یکی از محبوب ترین افراد خانواده اش اسلام آورده است.


یکی دیگر از موارد رحمت ومهرورزی پیامبر اکرم نسبت به غیر مسلمانان این است که پیوسته آنان را مژده می داد و این را به عنوان یک شیوه عامی اتخاذ کرده بود واین امر بر زندگی، اقوال و رفتار پیامبر اکرم سایه انداخته بود وعلی رغم سختی و قساوت قلب مشرکان،از این منهج خود دست نمی کشید.

ربیعه بن عباد دیلی –که در آخر مسلمان شد –می گوید: رسول خدا را در بازار ذی المجاز دیدم که می گفت: ای مردم بگویید لا اله الا الله، تا کامیاب شوید.و در کوچه های ذی المجاز که مردم دور و برش را گرفته بودند،وارد می شد.من هیچ کس را ندیدم که چیزی بگوید و آن حضرت خاموش نمی شد و پیوسته می گفت: ای مردم بگویید لا اله الا الله، تا کامیاب شوید.مگر این که مردی احوال و خوش چهره که دو گیسویش آویزان بود، از پشت سرش می گفت: این فرد بی دین ودروغگوست .من پرسیدم:این مرد کیست؟گفتند: این محمد بن عبدالله است و مدعی نبوت است.پرسیدم: این چه کسی است که وی را تکذیب می کند؟مردم گفتند:عمویش ابولهب است.{5}


ولی با وجود این همه محبت پیامبر ،تکذیب و فتنه گریهای یهودیان ادامه یافت و به بداخلاقی ها وستیزه گری هایشان افزوده گشت و کار به توطئه ودسیسیه چینیانجامید:اما رسول گرامی خدا به هر وسیله ممکن،بر شفقت و ترحم آنان حریص بود.


یکی دیگر از دلایل رحمت وشفقت پیامبر اکرم نسبت به یهودیان این بود که هیچ گاه این خشونت ها،ستم ها وجلوگیری های را بهانه ای برای حمله،جنایت و روا داشتن ستم نسبت به آنان قرار نداد.

آری عدالت و رحمت در دین اسلام دو امر مطلق هستند که از جنس،رنگ ودین متاثر نمی شوند.کما این که تحت تاثیر عاطفه مشخص و یا اوضاع خاصی قرار نمی گیرند.بنابراین ،در این وضعیت هیچ توجیهی برای ستم نمودن وسختی وقساوت به آنان وجود ندارد.


آن حضرت فرمود:[ الا من ظلم معاهدا ،اوانتقصه ، او کلفه فوق طاقه، او اخذ منه شیئا بغیرطیب نفس ،فانا حجیجه یوم القیامه]{6}


ترجمه:آگاه باشید هر کس بر ذمی ستم روا دهد یا از حقش بکاهد،یا چیزی را از مالش بدون رضایت وی بردارد،من در روز قیامت دشمن او خواهم بود.
آیا عدالتی فراتر از این وجود دارد؟
این است دین ما اگر کسی آن را نمی شناسد و این است اخلاق ما که بر آن افتخار می کنیم.

گردآورنده: عبا آخوند محمدنژاد


منابع:
1-الاسلام،هنری ماسیه،مستشرق فرانسوی،ص55.
2-دفاع  عن الاسلام،خانم لوراقیشیا فاغلیری،پژوهشگرایطالیایی،ص97-99.
3-الرحمه فی حیاه الرسول،راغب الحنفی السرجانی،ص233.
4-بخاری1356، ترمذی2247،حاکم1342،سنن کبری نسائی7500.
5-مسند احمد16066، حاکم 39، معجم الکبیر طبرانی4584.
6-ابوداود3052،سنن کبری بیهقی 18511،صحیح الجامع2655.

تبلیغات

بزودی

جستجو های اخبار روز

جدیدترین اخبار

داغ ترین اخبار