تبلیغات

کتاب الله و سنت رسول الله تنها منابع شریعت اسلام

Article Image

چرا کتاب خدا و سنت حضرت رسول ص تنها سرچشمه شرع اسلام هستند ؟

خداوند متعال می فرماید:

(یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ أَطِیعُواْ اللّهَ وَأَطِیعُواْ الرَّسُولَ وَأُوْلِی الأَمْرِ مِنکُمْ فَإِن تَنَازَعْتُمْ فِی شَیْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللّهِ وَالرَّسُولِ إِن کُنتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللّهِ وَالْیَوْمِ الآخِرِ ذَلِکَ خَیْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِیلاً) النساء/۵٩

یعنی: (ای مؤمنان از الله و پیامبر پیروی محض نمایید  و-در موارد روا نیز دیدگاه – فرمانروایان مسلمان (یکتاپرست) خود را بپذیرید و اگر واقعا به خداوند و روز رستاخیز باور دارید، هرگاه در حکم مطلبی مشاجره نمودید، ( از طریق قرآن) به خداوند و( از طریق احادیث صحیح) به  پیامبر مراجعه نمایید چرا که چنین رویکردی( در دنیا) به سود شما بوده و ( در آخرت) فرجام نیکویی  برای شما به دنبال دارد) .

گاهی اوقات می شنویم و می خوانیم که دیدگاهای متفاوت دینی را بعنوان یک لطف و رحمت  بر امت اسلامی معرفی می کنند و برخی از مردم آنها را بعنوان دروازه های آسان گیری برای مردم تلقی می نمایند که خطاب به آنها می گوئیم:

نخست اینکه خداوند می فرماید: (فَإِن تَنَازَعْتُمْ فِی شَیْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللّهِ وَالرَّسُولِ) یعنی: (پس هرگاه در حکم مطلبی مشاجره نمودید، برای مطلع شدن از حکم آن به خداوند و پیامبرش مراجعه نمایید) که مراجعه  نمودن به خداوند از طریق قرآن و مراجعه به پیامبر-صلی الله علیه  وسلم- از طریق روی آوری به گفتار رسول  الله  صلی  الله  علیه  وسلم که غربال آن از سوی متخصصین دانش حدیث شناسی صورت می گیرد تحقق  می یابد.

دوم اینکه در پاسخ افرادی که دیدگاه های متفاوت دینی را دروازه های آسان گیری به مردم تلقی می نمایند می گوئیم :باید و نبایدهای دین خداوند  متعال که در قرآن و گفتار صحیح رسول  الله  صلی  الله  علیه  وسلم وجود دارند، آسان ترین احکام ممکن می باشند(۱) و کامیابی  دنیا و رستگاری  آخرت را برای فرد رقم می زند  اما مخالفت ورزیدن با قرآن و سنت، تیره بختی و نگون ساری را بدنبال دارد زیرا خداوند فرموده است: (وَأَنَّ هَذَا صِرَاطِی مُسْتَقِیماً فَاتَّبِعُوهُ وَلا تَتَّبِعُوا السُّبُلَ فَتَفَرَّقَ بِکُمْ عَنْ سَبِیلِهِ ذَلِکُمْ وَصَّاکُمْ بِهِ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ)الأنعام/١۵٣ یعنی: (و این- اسلام که محور آن یکتاپرستی و پیروی از راه و روش پیامبر علیه الصلاه  والسلام است- جاده راست و درست من می باشد لذا از – فرامین آن- پیروی نمایید و راه و روش های دیگر را مپوئید که شما را از راه خداوند دور می سازند؛این سفارش خداوند به شماست تا چه بسا- با جامه  عمل پوشاندن به آن- پارسا گردید) و برخی از اهل علم گفته اند:از بین دیدگاه های دینی تنها دیدگاهی معتبر( و قابل استناد می باشد) که مبتنی بر دلیل شرعی باشد.

روی آوردن به نظرات اشخاص

سوم اینکه:روی آوری به دیدگاه های بدون دلیل، بر اساس آیات قرآن نوعی پرستش غیر الله تلقی می گردد زیرا خداوند متعال در مورد صلیبی ها می فرماید: (اتَّخَذُواْ أَحْبَارَهُمْ وَرُهْبَانَهُمْ أَرْبَابًا مِّن دُونِ اللّهِ وَالْمَسِیحَ ابْنَ مَرْیَمَ وَمَا أُمِرُواْ إِلاَّ لِیَعْبُدُواْ إِلَهًا وَاحِدًا لاَّ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ سُبْحَانَهُ عَمَّا یُشْرِکُونَ) التوبه/٣١ یعنی: (با وجود آنکه به -نصاری-فرمان داده شده بود تا تنها الله یگانه را بپرستند اما آنها، علمای دینی و پارسایان خود و عیسی فرزند مردم  را  بجای الله به خدایی گرفته  بودند-اما غافل از اینکه- تنها ذات سزاوار پرستش،  الله است و او از هر فرد و چیزی که بعنوان شریک برایش قرار می دهند پاک و منزه می باشد) و موقعی که عدی بن حاتم رضی الله عنه، به آیه یاد شده گوش فرا داد فرمود: ای پیامبر خدا ما آنها را مورد پرستش قرار نمی دادیم؛رسول  الله  صلى  الله  علیه  وسلم  فرمود: (مگر غیر از این است که وقتی جامه ی روا را به ناروای  الهی می پوشاندند شما نیز آن را روا می نمودید و موقعی که جامه ناروا  را به روا می پوشاندند  شما آن( روا) را ناروا می نمودید؟)عدی رضی  الله عنه فرمود: بله ما چنین می نمودیم؛آنگاه  رسول  الله  صلى  الله  علیه  وسلم  فرمود: (بدینوسیله آنها را می پرستید)

و تعدادی می گویند:باتوجه به تغییر زمانه بایستی دیدگاه هایی برگزیده شود که مناسب سلایق مردمان این  زمان است که مفهوم چنین یاوه سرایی ای، ناکارآمد بودن بودن شریعت  اسلام  برای کلیه زمان ها و مکان ها است درحالیکه شریعت اسلام، بعنوان یک دین کامل برای پیشینیان و کنونیان و پسینیان کارآمد خواهد بود و کارآمدی آن تا روز رستاخیز ادامه  خواهد داشت  زیرا رسول الله  صلی  الله  علیه  وسلم فرموده  است: (فإنه من یعش منکم فسیرى اختلافاً کثیراً فعلیکم بسنتی وسنه الخلفاء الراشدین المهدیین من بعدی) یعنی: (افرادی که پس از وفات من زندگی  خواهند نمود با دیدگاه های بسیار متفاوتی روبرو  خواهند گشت لذا ( در آن دوران) تنها به راه و روش بنده و راه و روش و راهکار های جانشینان رهیاب من( که سروران مان ابوبکر و عمر و عثمان و علی که خداوند از کلیه آنها خشنود  باشد) جامه  عمل بپوشانید).

آیا دیدگاه های متفاوت نوعی رحمت است ؟

و از برخی مردم می شنویم که می گویند:دیدگاه های متفاوت، نوعی لطف و رحمت الهی تلقی می گردند که در پاسخ  می گوییم:لطف و رحمت  الهی تنها در سایه گردهم آیی پیرامون قرآن و سنت به فهم پیشگامان شایسته امت (صحابه و تابعین) تحقق  می یابد زیرا خداوند می فرماید: (وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِیعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ) آل عمران/۱۰۳ یعنی: (همگی به رشته ناگسستنی خداوند( قرآن و راه و روش رسول الله صلی  الله  علیه  وسلم) چنگ بزنید و دسته دسته نشوید) و نیز فرموده است: (وَلاَ تَکُونُواْ کَالَّذِینَ تَفَرَّقُواْ وَاخْتَلَفُواْ مِن بَعْدِ مَا جَاءهُمُ الْبَیِّنَاتُ وَأُوْلَئِکَ لَهُمْ عَذَابٌ عَظِیمٌ) آل عمران/١۵٣ یعنی: (و بسان کسانی که پس از آگاهی یافتن از دلایل -شرعی روشن دسته دسته گشتند و- با یکدیگر- اختلاف  ورزیدند نباشید و- این  را بدانید که- شکنجه بسیار بزرگی برای شان تدارک  دیده  شده است) و نیز خداوند می فرماید: (وَلاَ یَزَالُونَ مُخْتَلِفِین(١١٨)َ إِلاَّ مَن رَّحِمَ رَبُّکَ(١١٩)) یعنی: (همواره  انسان ها- در مورد یکتاپرستی و سایر کردارهای خداپسند- با یکدیگر اختلاف خواهند ورزید مگر آنانی  که مشمول لطف و رحمت پروردگارت قرار گرفته  باشند) هود/۱۱۸-۱۱۹ بنابراین کسانی مشمول لطف و رحمت الهی قرار می گیرند که اختلاف نمی ورزند ( و در جاده قرآن و سنت به فهم پیشگامان شایسته امت)، حرکت می نمایند و نه اختلاف ورزان؛

ارتباط کتاب الله با سنت رسول الله

همان طوری که می دانیم امر به اقامه نماز در قرآن کریم به شکل کلی ذکر شده است و به تعداد رکعات، میزان، ارکان، واجبات و سنت های نماز اشاره ای نشده است که همه اینها در سنت به شکل مفصل و روشن بیان گردیده است. ما چطور می توانیم به دین الله تعالی ایمان داشته باشیم در حالی که معتقد باشیم سنت هیچ نقشی در دین ندارد در حالی که این رکن بزرگ اسلام بدون آن نمی تواند بقای خود را حفظ کند. ما به ندرت می توانیم این مسئله را در زمینه زکات، روزه، حج و احکام دیگر بیابیم؛ زیرا همه جزئیات آن در قرآن کریم نیامده است بلکه در سنت ذکر شده است.

اگر سنت را بی اهمیت بدانیم در واقع قرآن را که به بقای این دین و حفظ آن بشارت داده است تکذیب کرده ایم؛ زیرا نادیده گرفتن آن به مثابه نادیده گرفتن دین است.

در آیات زیادی از قرآن کریم، انسان به اطاعت از پیامبر اکرم صلی الله علیه و سلم امر شده است از جمله آیه ی ۵۹ سوره نساء که در بالا ذکر شد . و نیز در آیه ۸۰ سوره نساء الله تعالی فرموده است : هر کس از پیامبر اطاعت کند در حقیقت از خدا اطاعت کرده است . قرآن کریم همچنین می فرماید : هر کس از دستور خداوند و پیغمبرش سرپیچی کند گرفتار گمراهی آشکاری می گردد. احزاب ۳۶ .

و در پایان سخن امام مالک رحمه  الله را خاطر نشان می سازیم که فرموده است: (لایصلح آخر هذه الأمه إلا ما أصلح  أولها) یعنى: (پایان امت اسلام تنها با روی آوری به منابعی که نخست آن را  آباد نموده  است، سامان می یابد)بنابراین تنها راه رهایی از بحران های دنیا و مجازات های آخرت روی آوری به قرآن و سنت به فهم پیشگامان شایسته  امت (صحابه و تابعین) است.

از خداوند خواهانم تا توفیق باور درست و کردار راستین را به همگان ارزانی بفرماید. 

و درود و سلام بی کران خداوند نثار پیامبران محمد و خانواده و همه یاران ایشان  باد.

…………………

١ ) خداوند می فرماید: (یُرِیدُ الله بِکُمُ الیسر وَلاَ یُرِیدُ بِکُمُ العسر)یعنی: (خداوند خواهان آسانی برای شماست و خواهان دشواری برای تان نیست)

منبع : پایگاه وااسلاماه

سنت رسول الله منبع دوم شریعت اسلام

حکم قتل مسلمان از دیدگاه قرآن و سنت

علت خواری مسلمانان، فاصله گرفتن از قرآن و سنت است

از قرآن و سنت عقیده ات را بیاموز”پی دی اف”

images

تبلیغات

بزودی

جستجو های اخبار روز

جدیدترین اخبار

داغ ترین اخبار