تبلیغات

الله تعالی دلیل و برهان برای حقانیت رسالت محمد عربی (ص) را کمالات صحابه بیان می فرماید.

Article Image
به اشتراک بزارید!

آرشیو

خطبه نماز جمعه (۳۱ مرداد۹۳) مسجد جامع الخلیل خاش

حضرت شیخ القرآن مولانا محمد عثمان (حفظه الله)

(مُّحَمَّدٌ رَّسُولُ اللَّهِ وَالَّذِینَ مَعَهُ أَشِدَّاء عَلَى الْکُفَّارِ رُحَمَاء بَیْنَهُمْ تَرَاهُمْ رُکَّعاً سُجَّداً یَبْتَغُونَ فَضْلاً مِّنَ اللَّهِ وَرِضْوَاناً سِیمَاهُمْ فِی وُجُوهِهِم مِّنْ أَثَرِ السُّجُودِ ذَلِکَ مَثَلُهُمْ فِی التَّوْرَاهِ وَمَثَلُهُمْ فِی الْإِنجِیلِ)  

در اصول برای ادعای یک دعوا همیشه دلیلی وجود دارد یعنی وقتی کسی ملکی را برای خود صاحب می شود و آن را متصرف می کند برای اثبات اینکه این ملک از شما است، شما باید شاهد و دلیل بیاورید.

 موضوع این آیه این است که (مُّحَمَّدٌ رَّسُولُ اللَّهِ) محمد پاک صلی الله علیه و سلم رسول الله است. این ادعای سیدالاولین و الاخرین است که من رسول الله هستم و پیام الله را آورده ام ، اولین پیام من لااله الاالله است. یعنی الله واحد لا شریک است تمام عبادات و بندگی برای اوست. دومین پیام من این است که من رسول الله هستم و آمده ام شما را از ظلمات شرک و کفر بیرون آورم و بر صراط مستقیم شما را راهنمایی کنم و سومین پیام این است که قیامت حق است و فردای قیامت همه حشر می شوند. میزان ، پل صراط و جنت ، جهنم حق است این پیام من برای شماست. لذا تمام دین بوسیله من به شما می رسد و الله ذوالجلال بر من وحی می فرماید و من پیام ها را به شما ابلاغ می کنم. شما ایمان بیاورید و عمل کنید تا اینکه به رحمت خدا به جنت برسید و از عذاب خدا که جهنم است نجات پیدا کنید..

(هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى وَدِینِ الْحَقِّ ) رسولی که برای هدایت دادن به آمدن آن بشارت داده شد ، آن رسول (مُّحَمَّدٌ رَّسُولُ اللَّهِ) است. نامش محمد (ص)است و لقبش این است که این رسول قاصد الله(ج) است. لذا دلیل و برهان برای این ادعا (وَالَّذِینَ مَعَهُ أَشِدَّاء عَلَى الْکُفَّارِ رُحَمَاء بَیْنَهُمْ تَرَاهُمْ رُکَّعاً سُجَّداً یَبْتَغُونَ فَضْلاً مِّنَ اللَّهِ وَرِضْوَاناً)است.

 الله تعالی دلیل و برهان برای حقانیت رسالت محمد عربی (ص) را کمالات صحابه بیان می فرماید.

اوصاف کمالات ، سیرت ، سیما ، عبادات ، طاعات ، بندگی و اخلاص کسانی که شب و روز با رسول الله (ص) همراه بودند را مشاهده کنید. کسانی که در مسجد ، جهاد و  نماز با او همراه بودند. کسانی که در تلاوت ، ذکر و یاد خدا با او همراه ، هماهنگ و هم صدا بودند را بنگرید.

(لَقَدْ رَضِیَ اللَّهُ عَنِ الْمُؤْمِنِینَ إِذْ یُبَایِعُونَکَ تَحْتَ الشَّجَرَهِ فَعَلِمَ مَا فِی قُلُوبِهِمْ فَأَنزَلَ السَّکِینَهَ عَلَیْهِمْ وَأَثَابَهُمْ فَتْحاً قَرِیباً ) نگاه کنید این مردان وفادار که در خیبر و حدیبیه با او همراه بودند. این سوره در شش هجری نازل شد این اشاره به تمام کسانی که با ایشان در هجرت همراه بودند می باشد.

کسی که در غار ثور و سفر هجرت با او همراه بود  را نگاه کنید چه انسانی بود، (وَالَّذِینَ مَعَهُ) بیایید نگاه کنید چه انسانهای شایسته و بی نظیر با او همراه بودند.

(ثَانِیَ اثْنَیْنِ إِذْ هُمَا فِی الْغَارِ إِذْ یَقُولُ لِصَاحِبِهِ لاَ تَحْزَنْ إِنَّ اللّهَ مَعَنَا) رسول الله به صدیق اکبر گفت: ای صدیق برای من غم نکن و پریشان نباش ، امداد رب با من و تو همراه است. ای ابوبکر تو چه گمان می کنی نسبت به آن دو نفری که سومی آنها الله است. لذا الله (ج) همانطور که محمد را امداد می کند و دوست دارد همراه او را هم امداد می کند و دوست دارد.

(وَالَّذِینَ مَعَهُ) می خواهی بدانی که محمد (ص) رسول بر حق است نگاه کن اخلاق ، ایمان و صفات کسانی که همراهی او را انتخاب کرده اند و نگاه کن اینها چطور نماز می خوانند و از پیامبر اتباع می کنند. در میدان جهاد چطور سینه را جلو می کنند ، اینها شب در مصلا ایستاده اند و دعا می کنند ، روز بر پشت اسب سوارند و به جان کفار می تازند. نه به جان و نه به مال نگاه می کنند لذا جان و مالشان را نثار اسلام می کنند.

تمام صحابه مصداق (وَالَّذِینَ مَعَهُ) هستند. فرد نمونه و  اکمل که در سخت ترین و  خطرناک ترین سفر معیت و همراهی رسول الله را اختیار کرده بود ابوبکر صدیق خلیفه بلافصل رسول الله (ص) است.

۱۴۰۰صحابه در سفر عُمره معیت رسول الله را اختیار کرده بودند. خلفای راشدین ((در سفر و حضر)) معیت رسول الله (ص) را اختیار کرده اند اما صدیق اکبر فرد نمونه و اولین نفری بود که در سفر هجرت همراه رسول الله قرار داشت.

شاعر می گوید:

آجرا دا مشکل هجرت تی آی هه                صدیق چلی هه سانگا خداهه

رسول الله فرمود: ای ابوبکر صدیق با من همراه باش که امروز و امشب بسیار شب سختی است و نوبت هجرت و اجازه هجرت به من داده شده است. رفیق ، همراه من و شما خدا است.

صدیق نوسی گرآجگایا                                          اوکی سفر دا ساتی بنایا

می فرماید: رسول الله (ص) پیش صدیق آمد و او را از خواب بیدار کرد و همراه این سفر پرخطر خود قرار داد.

زنزدیک آن قوم پر مکر رفت                        به سوی سرای ابوبکر رفت

چون ابوبکر آنگاه آگاه شد                                     ز خانه برون رفت و همراه شد

چون رفتند چندی به دامان دشت                قدوم فلک سای و مجروح گشت

آنگه ابوبکر به دوشش گرفت                      ولی  زین حدیث است جای شگفت

که درکس چنان قوت آمد پدید               که بار نبوت به دوش تواند کشید

این افتخار ، عزت و این معیت ظاهری ، باطنی ابوبکر را حاصل شد و کسی دیگر از صحابه را حاصل نشد.

وقتی در غار رفتند زانوی ابوبکر بالین رسول الله(ص) بود سر رسول الله بر زانوی صدیق اکبر قرار داشت ، وقتی مار ابوبکر صدیق (رض)را گزید اشکهای حضرت صدیق بر رخسار پاک رسول الله (ص) چکیدند.

در سفر هجرت شتر ابوبکر صدیق سواری رسول الله (ص) بود. این شرف و کمال از آن ابوبکر شد.

 (وَالَّذِینَ مَعَهُ) محبت ، اطاعت و فرمانبرداری ابوبکر را به آن مقام صدیق رساند. لذا جماعت دوم بعد از انبیاء صدیق است.

ایشان فرمودند: تاریخچه زندگی فاروق اعظم را قبل از اینکه همراهی رسول الله (ص) را اختیار کند بررسی کنید که چه کسی بود؟ و بعد از اینکه همراهی رسول الله (ص) نصیب او گشت چه فردی شد.

امروزه مورخین و فیلم سازان دنیا نمی توانند تاریخ واقعی سیدنا عمر (رض)را به نمایش بگذارند و ادای فاروق اعظم را در بیاورند اینهایی که امروز در فیلم می بینید خود را بجای حضرت عمر (رض)معرفی می کنند به اندازه یک موی سیدنا عمر(رض) نه در ایمان و نه در اخلاص برابری ندارند ، در ادای ظاهری موی آنها با موی حضرت فاروق اعظم برابر نیست ، سیمای اینها با سیمای سیدنا عمر (رض) برابر نیست. لذا فکر نکنید که حضرت عمر (رض) اینطور سیمای داشته است این مرد امروزی را آورده اند که بیاید نقش سیدنا عمر (رض) را بازی کند نه شباهت ، نه اخلاق ، نه قامت و نه توانمندی این با حضرت عمر(رض) برابری می کند. هرگز این نمی تواند معرف سیما و جایگاه فاروق اعظم باشد. اما فقط برای این است که مردم عادی و معمولی را  بفهمانند که سیدنا عمر (رض)چنین فردی بوده است. لذا بعضی از علماء مخالف این فیلمها هستند چراکه اینها در شأن و جایگاه صحابه نیستند. هیچ کسی  در دنیا نمی تواند انسانهایی همچون صحابه را معرفی کند.

اوصاف صحابه را قرآن بیان می کند: (أَذِلَّهٍ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ أَعِزَّهٍ عَلَى الْکَافِرِینَ) اینها بر مومنان نرم ، مهربان و بر کفار سخت ، شدید هستند.

 (أَشِدَّاء عَلَى الْکُفَّارِ رُحَمَاء بَیْنَهُمْ تَرَاهُمْ رُکَّعاً سُجَّداً) اینها را می بینید که گاهی در رکوع و سجده هستند. علامت محبوبیت و مقبولیت اینها در سیما و صورت نور دار است.

هرکسی از امت رسول الله می خواهد محبوب بارگاه الهی قرار گیرد باید متصف به این اوصاف شود و این صفات را در وجود خود بیاورد آنگاه او از بندگان محبوب و مقرب بارگاه الهی قرار خواهد گرفت. الله تعالی همه را به این صفات متصف بگرداند.

http://t.me/alkhalillonline

الخلیل آنلاین

 

تبلیغات

بزودی

جستجو های اخبار روز

جدیدترین اخبار

داغ ترین اخبار