تبلیغات

راه ، روش و مذهب اهل بیت و صحابه واحد و یکی بود

Article Image
به اشتراک بزارید!

قرآن کتابی است که خوشبختی ، سعادت و کامیابی دنیا و آخرت را تضمین کرده است

یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَیْکَ مِن رَّبِّکَ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللّهَ لاَ یَهْدِی الْقَوْمَ الْکَافِرِینَ [المائده : ۶۷] شیخ القرآن مولانا محمد عثمان در مراسم دانش آموختگی مدرسه بدرالعوم پسکوه خاش ضمن تلاوت آیه ۶۷ سوره مائده فرمود:

این آیه معروف و مشهور به تبلیغ است و آیه ای است که وظیفه بزرگ صاحب رسالت صلی الله علیه و سلم و وظیفه خلفاء ، علما و جانشینان صاحب رسالت را تعیین می فرماید.

رهبری در دنیا همه چیز را تعیین می فرماید برتری انسان از تمام مخلوقات رهبریت و خلافت است.

پیامبر صلی الله علیه و سلم به عنوان آخرین پیامبر از جانب الله تعالی فرستاده شد و سلسه دین برای انسان از آدم تا خاتم نبیین صلی الله علیه و سلم ادامه پیدا کرد و بیان و ابلاغ دین ادامه دارد.

الله تعالی رسالت تمام انبیاء و پیام تمام آنها را به محمد رسول الله صلی الله علیه و سلم چه در بعد عقیده و احکام اعم از احکام عبادی و معاشرت و زندگی به پایه تکمیل رساندند.

در تمام ابعاد دین کامل و دین فطرت و وسیع و فراگیر که مشتمل بر تمام طبقات انسان چه مرد و زن ، حاکم ، رعیت ، قوی و ضعیف ، سالم و بیمار ، مقیم و مسافر و… دستور و احکام موجود است.

احکام سلطانی و رعایا به تعبیر حضرت شاه ولی الله رحمه الله تدبیر منزل سیاست مدنی در تمام گوشه و گوشه زندگی ما از بدو تولد تا آخرین مرحله زندگی و موت به انسان بیان شده است.

بعد از مرگ احوال انسان به دو قسمت تقسیم می شود: ۱-حال شخصی میت که همان جنازه ، کفن و دفن است ۲- احوال ماترک یعنی مال و اموال او.

حکم ذات انسان این است که بر مسلمان جنازه خوانده شود و غسل داده شود و کفن شود و در خاک دفن شود.

در قرآن عظیم الشان در سوره نساء حکم مال انسان بیان شده است و لذا هیچ چیزی مورد اختلاف باقی نمانده است.

بنابراین چنین قانون فراگیر و دستور کامل به هیچ مخلوقی داده نشده است و عقل و علم بشر در این حد نرسیده است نه در ماضی، نه در حال و آینده که قانون و دستورنامه ای برابر و مساوی قانونی که الله متعال نازل کرده است بیاورد.

وَإِن کُنتُمْ فِی رَیْبٍ مِّمَّا نَزَّلْنَا عَلَى عَبْدِنَا فَأْتُواْ بِسُورَهٍ مِّن مِّثْلِهِ وَادْعُواْ شُهَدَاءکُم مِّن دُونِ اللّهِ إِنْ کُنْتُمْ صَادِقِینَ [البقره : ۲۳] الله تعالی می فرماید: اگر شما در آن چیزی که ما نازل کرده ایم بر بنده خود شک دارید اشکال ندارد شما یه سوره کوچکی مثل این و برابر این حکم نامه و دستورالعمل ما بیاورید.

فَإِن لَّمْ تَفْعَلُواْ وَلَن تَفْعَلُواْ فَاتَّقُواْ النَّارَ الَّتِی وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَهُ أُعِدَّتْ لِلْکَافِرِینَ [البقره : ۲۴] قدرت و توانش را ندارید نه الان و نه در آینده و هرگز شما نمی توانید برای ابد مثل این حکم نامه ، قانون و کتاب راهنما بیاورید.

کسی نمی تواند قانونی بیاورد که سعادت دنیا و آخرت را تضمین کند چراکه قرآن کتابی است که خوشبختی ، سعادت ، پیروزی و کامیابی دنیا و آخرت را تضمین کرده است.

ابتدای قرآن در سوره بقره پنج صفت در باب عقیده ، عمل و اخلاق بیان می شود و در پایان می فرماید: أُوْلَـئِکَ عَلَى هُدًى مِّن رَّبِّهِمْ وَأُوْلَـئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ [البقره : ۵] کسانی که ایمان به غیب می آورند و اقامه صلاه می کنند و در راه خدا انفاق می کنند و ایمان به قرآن و به تمام کتب سماوی و به آخرت می آورند رستگار هستند.

فخرالدین نوشته است: این گروه آن چیزی را که خواسته شان بود لقاح پروردگار ، جنت النعیم و آسایش و راحتی آخرت نصیبشان می شود.

قرآن آمد که جماعت متقی را به دنیا معرفی کند لذا اولین موصوفین به این صفات پنجگانه اصحاب رسول الله صلی الله علیه و سلم هستند.

از اصحاب رسول الله صلی الله علیه و سلم افراد نمونه و مصداق این آیه در درجه اول خلفای راشدین و درجه دوم عشره مبشره کسانی که رسول الله آنها را به زبان پاک و صادق خود فرمود جنتی هستند از جمله: ابوبکر ، عمر ، عثمان ، علی ، سعد ، سعید ، طلحه ، زبیر ،عبدالرحمن بن عوف ، ابو عبیده بن جراح.

حدیث آمده که پیامبر فرمود: (مَا بَیْنَ بَیْتی ومِنْبَرِی رَوْضَه مِنْ رِیَاضِ الْجَنَّهِ) از منبر گرفته تا حجره عایشه (محلی رسول الله و عایشه صدیقه در آن سکونت داشتند) این تکه از بهشت است.

وقتی میت را دفن می کنید مستحب است که این آیه را بخوانید: مِنْهَا خَلَقْنَاکُمْ وَفِیهَا نُعِیدُکُمْ وَمِنْهَا نُخْرِجُکُمْ تَارَهً أُخْرَى [طه : ۵۵] از زمین و خاک من شما را آفریده ام و شما را در این خاک بر می گردانیم و از همین خاک فردای قیامت شما را به صحرای محشر بیرون می کنیم.

اولین کسی که در روضه عایشه صدیقه رضی الله تعالی عنها دفن است محمد رسول الله صلی الله علیه و سلم می باشد و دومین نفر سیدنا ابوبکر صدیق رضی الله تعالی عنه و سومین نفر سیدنا عمر فاروق خلیفه دوم رضی الله تعالی عنه است.

نکته: سومین مکان محل دفن مختص ام المومنین حضرت عایشه رضی الله تعالی عنها بود که حضرت عمر وقتی زخمی شدند حضرت عبدالله بن عمر فرزند خود را فرمود که برود نزد مادر محترم درخواست کند که اجازه می دهد من هم کنار دو یار خود سیدالاولین و الاخرین رسول الله و صدیق اکبر دفن شوم؟ حضرت عبدالله رفت و از ام المومنین درخواست نمود و ایشان اجازه دادند و جای خود را به حضرت عمر بخشیدند (صحابه بعد از زخمی شدن حضرت عمر به حضرت عمر شیر دادند که بنوشد برای اینکه مطمئن شوند که آیا معده اش هم زخمی شده است یا خیر؟ اما وقتی به او شیر دادند شیر از شکمش بیرون آمد و ظاهر شد که معده اش ضربه خورده و پاره شده و زنده نمی ماند).

بنابراین حضرت عبدالله خوش خبری را به حضرت عمر دادند و حضرت عمر فرمود: شاید الان من در قید حیات هستم و حضرت عایشه ملاحظه من را می کند اما وقتی که من فوت کردم مرا غسل دهید و آماده کنید و ببرید دم حجره عایشه آنگاه او امیدش از من و زندگی ام قطع شده و مجدداً شما از او اجازه بطلبید که با کمال میل جای خود را به من می بخشد یا خیر؟ ( این را می گویند عدالت عمری و عدل و انصاف فاروق اعظم رضی الله تعالی عنه).

حضرت عمر کسی است که بر زمین نطق می کند و از آسمان آیه نازل می شود

سیدنا امیر المومنین عمر بن خطاب کسی بود که از جانب پروردگار برای ایشان امورات مهم الهام می شد ، موافقات حضرت عمر با وحی آسمانی و آیات قرآنی بود.

پیامبر صلی الله علیه و سلم فرمود: خداوند حق را بر قلب و زبان حضرت عمر گذاشته است. (ای عمر زبان تو از کلام خدا و از جانب خدا سخن می گوید و سخن تو را الله تعالی آیه قرآن می کند)

مثال: حضرت عمر وقتی طواف خانه کعبه را می کند دو رکعت صلاه طواف را پیامبر می فرماید که بخوانید حضرت عمر فرمود: در دلم این آمده است که دو رکعت صلاه طواف را ای رسول خدا صلی الله علیه و سلم در مقام ابراهیم بخوانیم آنگاه زمان طول نکشید رب کائنات این آیه را فرستاد: (وَاتَّخِذُواْ مِن مَّقَامِ إِبْرَاهِیمَ مُصَلًّى) بگیرید مقام ابراهیم را جای نماز و دو رکعت نماز طواف را در این مکان بخوانید چراکه ثواب واجر بیشتری دارد. لذا این آیه از موافقات حضرت عمر بود.

همچنین درباره حجاب وقتی فاروق اعظم رضی الله تعالی عنه رسول الله را می فرماید: ای رسول خدا شما همسران خود را دستور دهید که از خانه بیرون نشوند زمان طول نکشید رب کائنات آیه فرستاد : (یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُل لِّأَزْوَاجِکَ وَبَنَاتِکَ وَنِسَاء الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِن جَلَابِیبِهِنَّ) ای پیامبر به همسران و دختران خود و زنان مومنین دستور بده که بر سر خود چادر بزرگ را بزنند و اگر برای حاجت و ضرورتی از منزل بیرون می شوند کاملا خود را بپوشند.

بنابراین درجات اصحاب رسول الله اولین درجه برای خلفاء راشدین و دومین برای عشره مبشره و سومین درجه برای اهل بدر و چهارمین درجه برای اهل حدیبیه و پنجمین درجه برای جمیع مهاجرین و درجه ششم برای مجموعه مهاجرین و انصار است.

الله تعالی می فرماید: (وَأُوْلَـئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ ) در دنیا اینها بر هدایت هستند و گواهی قرآن است که راه صحابه یعنی عبادت ، طریقه، عقیده ، عمل و مذهب صحابه نشانه هدایت است.

هدایتی که قرآن آورده و مورد تایید الله تعالی است این صحابه بر همان هدایت هستند و احوال اخروی آنها این است که در آخرت رستگارند و جنتی هستند.

در سوره توبه و فتح خداوند از جمیع صحابه و همه مهاجرین و انصار اعلان رضایت کرده است.

قرآن سعادت دنیا و آخرت را در بر دارد و اتباع از این کتاب و عمل به این کتاب و ایمان به این کتاب سعادت دنیا و آخرت را در پی دارد.

پیامبر اسلام صلی الله علیه و سلم فرمود: من شما را بر صراط مستقیم و بر راهی می گذارم که شب آن به مانند روز آن واضح و روشن است و ظلمت ، تاریکی ، تردید و دوگانگی در آن وجود ندارد.

الله تعالی می فرماید: (وَأَنَّ هَـذَا صِرَاطِی مُسْتَقِیماً فَاتَّبِعُوهُ) ای پیامبر بگو این راه مستقیم من است و این راه ، مذهب و طریقه را اتباع کنید.

راه ، طریقه و روش های مختلف دیگر را در بر نگیرید چراکه تنها روش محمد مصطفی صلی الله علیه و سلم برای شما الگو است و ضمانت نجات شما را کرده است.

مسلمانان دین اسلام را محکم بگیرید و ریسمان خداوند کتاب خداست و راه های مختلف را نگیرید که شما را سرگردان می کند.

سعدی می فرماید:

ترسم نرسی به کعبه ای اعرابی کاین ره که تو می روی به ترکستان است.

راه ، روش و مذهب اهل بیت و صحابه واحد و یکی بود

راه و طریق صحابه همان راه وطریق رسول الله است و مذهب و منش صحابه مذهب و منش رسول الله است. هر کسی که غیر از منش صحابه و اهل بیت را بگیرد گمراه می شود و اهل بیت همان اصحاب هستند ، اهل بیت و صحابه  طریقه شان یکی است و طریق و راه اهل بیت غیر طریق و راه صحابه و راه مهاجرین و انصار نیست.

طریق اهل بیت و طریق و مذهب صحابه واحد است همان عملی که فاطمه الزهرا می کرد همان عمل را ام المومنین عایشه صدیقه می کرد همان وضو و نمازی که عایشه می خواند همان را فاطمه الزهرا می خواند و همان وضویی را که ابوبکر صدیق می گرفت همان وضو را علی مرتضی می گرفت و همان وضو و نمازی که عبدالله بن عمر رضی الله تعالی عنه می خواندند همان وضو و نماز را حضرت حسن و حسین می خواندند.

وقتی فاطمه الزهرا وفات می کند و جنازه اش را می آورند سیدنا علی مرتضی رضی الله تعالی عنه به حضرت ابوبکر صدیق رضی الله تعالی عنه می فرماید: که جنازه فاطمه الزهرا را بخوانند و حضرت ابوبکر به حضرت علی فرمود: که شما جلو بشوید و جنازه را بخوانید (بعضی ها گفتند: که حضرت فاطمه را در شب فقط حضرت علی به تنهایی خدمت نمود و کفن و دفن کرد) روایات صحیح و احوال اهل مدینه را بخوانید چراکه در روایات آمده همان غم و اندوه و همان حالتی که وفات رسول الله صلی الله علیه و سلم شهر مدینه را در بر گرفت همان غم و اندوه شهر مدینه را روزی که فاطمه وفات نمود گرفت.

خدمتگذار فاطمه الزهرا اسماء بنت عمیس همسر ابوبکر صدیق بود چطور خلیفه رسول الله صدیق اکبر خبر نمی شود که فاطمه الزهرا وفات کرده است؟ چرا این توهینات را می کنید؟ و این قدر سبک و مقام فاطمه الزهرا را پایین می آورید؟ بلکه مقام فاطمه خیلی بالا و بلند است چراکه وفات فاطمه الزهرا شهر مدینه را تکان داد و دگرگون کرد و در غم و اندوه فرو برد و صحابه به فراق فاطمه الزهرا دردمند شدند چراکه او تکه محمد رسول الله صلی الله علیه و سلم بود ، فاطمه یادگار رسول الله بود چطور وقتی او وفات کرد صحابه غمگین و اندوهگین نشدند؟

وقتی حضرت ابوبکر به حضرت علی می گوید جنازه فاطمه الزهرا را بخواند حضرت علی می فرماید: چطور من بخوانم که خلیفه رسول الله موجود است؟ شما بفرمائید و بر مصلی پیغمبر شما ایستاده اید و پیغمبر شما را بر مصلی خود قرار دادند و شما حق دارید و شایسته و این مقام را دارید که جنازه مادر حسن و حسین و تکه محمد رسول الله را بخوانید.آنگاه حضرت صدیق اکبر جنازه فاطمه الزهرا را می خوانند و به عالم برزخ تحویل داده می شود.

بنابراین در تمام مسائل روش و طریق اهل بیت و صحابه یکی بود و اتباع از اینها سعادت ونجات برای ماست.

همه امت اسلام وظیفه دارند که دین را کامل به نسل آینده برسانند

(یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ) به پیامبر گفته می شود که تمام دین را برساند و ما هم وارث پیامبر هستیم و همانطورکه محمد رسول الله مکلف شد به رساندن تمام دین ما طالب علم و مولوی و برادر و خواهر هم مخاطب هستیم که دین اسلام را تمام و کمال به امت و آحاد امت و همه افراد امت برسانیم و ملاحظه و کتمان نکنیم چراکه ام المومنین عایشه صدیقه فرمود: هر کسی بگوید که محمد صلی الله علیه و سلم از وحی الهی چیزی را پوشیده کرده دروغ می گوید چراکه پیامبر از اصول گرفته تا فروع و از احکام گرفته تا بقیه فروعات و تمام مسائل کلی و جزئی را بیان کرده است و هر کسی این گمان را بکند که پیامبر یک مسئله را پوشیده و سازش و کتمان کرده او انکار این آیه را کرده است.

پیامبر در روز جمعه نهم عرفه در صحرای عرفات در جمع امت و صحابه اعلان کرد که من دین خدا را به شما رساندم همه اصحاب و امت حاظر گفتند: بله یا رسول الله. پیامبر فرمود: پس این دین کامل را باید حاظرین به غائبین و نسل موجود به نسل آتیه تا قیامت برسانند.

بنابراین همه ما امروز مکلف هستیم که این دین را کامل نگه داریم و کامل به فرزندان خود تحویل دهیم، به مرد و زن و به خواهر و مادر و به اطفال و جوان  تحویل دهیم.

از همه طرف دشمنان اسلام برای تخریب و تضعیف اسلام با همه نیرو وارد صحنه شده اند و ما هم با همه  نیرو برای نگهداری و حفظ دین آماده باشیم.

دین را به پول و به مال ، مقام و پست معامله نکنید

مولانا محمد عثمان در پایان عرایض خود متذکر شد: دین را معامله نکنید دین را به پول و به مال ، مقام و پست معامله نکنید والله که بزرگترین صاحبان قدرت ، حکومت و مال مردند و می بینید که می میرند و آنچه که با شما همراه می شود دین ، قرآن و نسب محمد رسول الله و خلفای راشدین است. لذا دین را کامل برسانید و تعلیم را عام کنید همانطور که مکاتیب فعال هستند جوانان هم فعال باشند و همه با قرآن و دین آشنا شوند.

الخلیل آنلاین

www.alkhalilonline.com

تبلیغات

بزودی

جستجو های اخبار روز

جدیدترین اخبار

داغ ترین اخبار