تبلیغات

خلاصه تفسیر سوره رعد ، حجر ، ابراهیم ، نحل (شب چهاردهم رمضان)

Article Image
به اشتراک بزارید!

یَمْحُو اللّهُ مَا یَشَاءُ وَیُثْبِتُ وَعِندَهُ أُمُّ الْکِتَابِ [الرعد : ۳۹] إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ [الحجر : ۹] ضَرَبَ اللّهُ مَثَلاً کَلِمَهً طَیِّبَهً کَشَجَرهٍ طَیِّبَهٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِی السَّمَاء [إبراهیم : ۲۴] وَضَرَبَ اللّهُ مَثَلاً قَرْیَهً کَانَتْ آمِنَهً مُّطْمَئِنَّهً یَأْتِیهَا رِزْقُهَا رَغَداً مِّن کُلِّ مَکَانٍ فَکَفَرَتْ بِأَنْعُمِ اللّهِ فَأَذَاقَهَا اللّهُ لِبَاسَ الْجُوعِ وَالْخَوْفِ بِمَا کَانُواْ یَصْنَعُونَ [النحل : ۱۱۲]

سوره ی رعد بعد از سوره ی یوسف است ، در سوره ی یوسف مسئله ی توحید ، خداپرستی ، وحدانیّیت و یگانگی الله تعالی به قدری با دلایل و براهین ، صریح و روشن بیان گشت که این مسئله بدیهی شد و جای شک ، شبهه و سوالی برای هیچ کسی باقی نماند.

در سوره ی رعد یازده دلیل ، دو دلیل وحی و یک دلیل نقلی و هشت دلیل عقلی به طور تنبیه بیان می شود.

در سوره ی ابراهیم بیان وقایع ، حالات و واقعات انبیاء و امم بیان می شود تا اینکه از این حالات و واقعات عبرت بگیرند و از کفر ، شرک و غیر الله پرستی دست بردار شوند و به عبادت و بندگی الله بطور یگانگی و وحدانیّیت ذات الله متعال رجوع کنند.

در سوره حجر بعد از ابراهیم این گفته می شود تا که فرصت هست توبه کنید ، در سوره ی نحل آمده است: فرصتی به مشرکین و کفار زمان پیامبر اسلام (ص) داده شده بود که توبه کنند و به وحدانیّیت الله ، رسالت رسول الله ، حقانیّت قرآن و روز قیامت ایمان بیاورند و اگر چنانچه بر این کفر و شرک خود اصرار بورزند ، عذاب خدا می آید و آنگاه کسی نیست عذاب خدا را از آنها دور کند.

بنابراین آنها توبه نکردند و در سوره ی نحل آمد: (أَتَى أَمْرُ اللّهِ فَلاَ تَسْتَعْجِلُوهُ) عذاب خداوند آمد ، از این فرصتی که به شما داده شده بود استفاده نکردید و آن عذاب قحط سالی پی در پی در سرزمین مکه و اطراف آمد و چنان فقر ،تنگ دستی و گرسنگی بر آنها جاری شد که آنها به آسمان نگاه می کردند و از گرسنگی آسمان را به صورت یک دود و بخاری می دیدند.

حضرت ابوسفیان آنگاه مسلمان نشده بود نزد پیامبر اسلام آمد و گفت: ای محمد  قوم تو هلاک شد از خدا بخواه باران رحمتش را نازل کند ، اگر خداوند متعال رحمت خود را نازل بفرماید ما ایمان می آوریم.

الله تعالی فرمود : شما الان وعده می دهید که ما در صورت رفع عذاب ایمان می آوریم اما الله تعالی فرمود : من برای اینکه از شما عذری باقی نماند عذاب را دور می کنم اما شما ، زمانی نمی گذرد که دو مرتبه به کفر و شرک خود برمی گردید و عهد شکنی می کنید.

در هر صورت الله تعالی باران رحمت و آبادی آورد عذاب را از آنها برداشت  اما آنها از شرک و کفر دست بردار نشدند و نتیجه این شد که الله تعالی گروه مشرکین و جماعت مسلمین را در میدان بدر جمع کرد و یکسره کار آنها را تمام کرد لذا این فرصت را هم از دست دادند و الله تعالی هفتاد نفر از سران آنها را به هلاکت رساند.

نکته: اگر خشکسالی ، نا امنی ، خوف ، بیماری ؛ طوفان و زلزله ای می آید باید به سوی خداوند متوجه شویم و او را صدا بزنیم و توبه کنیم و اعمال خود را بررسی کنیم و از اعمال زشت برگردیم (یَمْحُو اللّهُ مَا یَشَاءُ وَیُثْبِتُ وَعِندَهُ أُمُّ الْکِتَابِ) چراکه اگر از گناهان بر گردید و توبه کنید الله تعالی عذابی که برای شما نوشته آن را برمی دارد و محو می کند و برای شما عافیت و سلامتی می آورد.

(إِنَّ اللّهَ لاَ یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ) الله تعالی می فرماید: من به شما عافیت ، سلامتی و نعمت می دهم تا زمانیکه شما عبادت ، طاعت و بندگی خدا را بکنید؛ امنیت ، سلامتی و عزت را از شما نمی گیرم اما اگر شما طاعت ، بندگی من را نکردید آنگاه گله نکنید که من آن نعمت ها را از شما سلب می کنم و شما را با مشکل و خشکسالی روبرو می کنم.

بنابراین قبل از اینکه عذاب بیاید باید توبه کنیم و بر طاعت ، عبادت و بندگی خدا ، محکم و استوار باشیم و به حق خداوند را عبادت کنیم.

ای برادران و خواهران تا فرصت هست خود را علاج کنیم و به سوی خدا برگردیم ، درهای رحمت خداوند گشوده اند در این ماه رمضان هشت در بهشت باز است و درهای جهنم بسته اند ، شیاطین سرکش زنجیر شده اند لذا رحمت خداوند سرازیر است شب ها، شب های قدراند و روزها، روزهای روزه.

ترجمه و تفسیر: حضرت شیخ التفسیر و الحدیث مولانا محمد عثمان حفظه الله تعالی

منبع: الخلیل آنلاین

تبلیغات

بزودی

جستجو های اخبار روز

جدیدترین اخبار