تبلیغات

پیامبر خدا صلى الله علیه وسلم دهه اخیر رمضان را چگونه می‌گذرانید

Article Image
پیامبر خدا صلى الله علیه وسلم دهه اخیر رمضان را چگونه می‌گذرانید

new_1433592480_436دهه‌ی اخیر رمضان، در واقع عصاره و خلاصه ماه مبارک رمضان است. الله جل جلاله در این عشره، دروازه‌ی رحمت‌هایش را گشوده است و از هر سوی باران رحمت‌هایش می‌بارد.

احتمال دارد که شب قدر در شب‌های طاق (۲۱، ۲۳، ۲۵، ۲۷ و ۲۹) واقع شده باشد و رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم ده روزپایانی رمضان را «عِتْقُ مِنَ النِّیرانِ»؛ آزادی از آتش جهنم گفته است؛ یعنی خداوند مهرورز در این روزها روادیدِ رهایی از جهنم را به بندگانش عنایت می‌کند.

در حدیث شریف آمده است که چون عشره اخیر ماه مبارک رمضان فرا می‌رسید، حال رسول الله صلى الله علیه وآله وسلم چنین می‌شد که: «شَدَّ مِیزَرَهُ وَأَحْیَا لَیلَهُ وَأَیْقَضَ أَهْلَهُ»؛ ازار خویش را می‌بست و شبش را اِحیا می‌کرد و اهل بیتش را بیدار می‌کرد.

اگر چه جمله‌ی «شَدَّ مِیزَرَهُ»، در حدیث بالا، لفظاً به «ازار خویش را می‌بست»، معنا می‌شود، اما در محاوره به «کمر به کاری بستن و بدان کار مصمم شدن»، اشاره دارد.

بدین معنا که رسول الله صلى الله علیه وسلم با فرا رسیدن عشرہ اخیر رمضان، کمر خویش را می‌بست و برای تحمل سختی‌ها و مشقت‌های عبادت و بندگی الله تعالیٰ مصمم می‌شد.

«وَأَحْیَا لَیلَهُ»؛ و شبش را زنده نگه می‌داشت/ بیدار می‌ماند و آن را به دعا و عبادت به صبح می‌رساند.

«وَأَیْقَضَ أَهْلَهُ»؛ و اهل‌بیتش را برای عبادت و بندگی بیدار می‌کرد.

معمول رسول خدا صلى الله علیه وسلم در روزهای دیگر سال بر این بود که چون برای نماز شب برمی‌خاست، اهل بیتش را بیدار نمی‌کرد و بسی اهتمام می‌ورزید تا در خواب آنها خللی ایجاد نشود؛ چنانکه در حدیث نبوی آمده است: «قَامَ رُوَیْداً وَفَتَحَ البَابَ رُوَیداً»؛ چون از بسترِ خواب، برمی‌خاست، آهسته برمی‌خاست تا أم المؤمنین عایشه صدیقه رضی الله عنها بیدار نشود و چون در را می‌گشود، آرام می‌گشود، تا در خواب همسر و همراه او خللی وارد نیاید. آری تا این حد بر خواب اهل بیتش حساس بود.

با وجود این چون عشره اخیر ماه مبارک رمضان فرا می‌رسید، اهل بیتش را با اهتمام فراوان بیدار می‌کرد و می‌گفت: «وقت عبادت است برخیزید و الله را بندگی کنید.»

در روایات دیگری آمده است که: «کَثُرَتْ صَلَاتُهُ»؛ در ده روز پایانی ماه مبارک رمضان، نمازهای رسول خدا صلى الله علیه وسلم بسیار می‌شد و تنها در شب‌های طاق به امر مهم عبادت نمی‌پرداخت، بلکه در تمام عشره اخیر رمضان به عبادت و بندگی الله تعالیٰ اهتمام می‌ورزید.

عشره اخیر رمضان چگونه سپری شود؟

به هر روی! عشره اخیر رمضان برای عبادت و بندگی الله تعالیٰ خاص شده است که با ذکر و یاد او تعالیٰ بگذرد، نماز هم یکی از شعبه‌های ذکر است و دیگر عبادت‌ها هم شعبه‌هایی از ذکر هستند و هدف این است که عشره اخیر ماه مبارک رمضان با ذکر قلبی و زبانی سپری شود.

حضرت مولانا مفتی محمد شفیع رحمه الله می‌فرمود: «ضایع کردن ده شب پایانی رمضان در سخنرانی‌ها، ختم‌های قرآن، همایش‌ها و دعوت‌های رسمی، کار بسیار خطرناکی است؛ این شب‌ها برای سخنرانی و برگزاری همایش و جلسه گرفتن نیست، بلکه فقط شب‌های عمل هستند که انسان باشد و فراغتی و گوشه خلوتی، که با مالک و کارسازش رابطه‌ی بندگی استوار کند، با او خلوت گزیند، او باشد و خدایش، نفر سومی در میان نباشد.»

این طور عشره اخیر را با ذکر حضرت حق بگذران، با زبان ذکر شود با قلب نیز ذکر شود، هر حالت، آمدن و رفتن، نشستن و برخاستن، با ذکر و یاد الله تعالیٰ بگذرد.

اگر توفیق خلوت گزینی در مسجد حاصل نشد، در بازار و دفترِ کار و کارهای منزل نیز با زبان و دل، مشغول ذکر الله تعالیٰ باشد و کیفیت ”دست به کار و دل به یار“ را به خود بگیرد.

علامه مفتی محمد تقی عثمانی( مجالس اصلاح و خودسازی )
ترجمه : ولی الله رفیعی

تبلیغات

بزودی

جستجو های اخبار روز

جدیدترین اخبار